Normal_docent__leerkracht__leraar__schoolbord

In totaal 125 middelbare scholen werken komend schooljaar mee aan het project Begeleiding Startende Leraren. Het project is een voortvloeisel van het landelijk beleid van het ministerie van Onderwijs om te voorkomen dat jonge docenten het onderwijs vroegtijdig verlaten. Dit meldt Universiteit Leiden. 

Veel beginnende leraren vinden de eerste jaren voor de klas zwaar en houden het onderwijs voor gezien. Meer begeleiding tijdens de eerste drie jaar voor de klas moet deze groep leraren helpen in hun ontwikkeling zodat zij voor het vak behouden blijven. Het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing (ICLON) van de Universiteit Leiden is daarom een project gestart waarbij scholen zelf een eigen aanpak ontwikkelen voor de ondersteuning van jonge docenten. Naast de Leidse Universiteit bieden ook de Technische Universiteit Delft en Hogeschool Rotterdam begeleiding hierin.

Volgens projectleider Willem van der Wolk van ICLON is de aanpak van het project uniek. “De deelnemers zijn docenten die op de participerende school hun beginnende collaga's begeleiden. Zij ontwikkelen in Professionele Leergemeenschappen (PLG's) hun begeleidingstrajecten. Zo krijgt elke school een traject op maat voor de starters op die school”, legt Van der Wolk uit.

Naar verwachting zullen ruim 500 beginnende docenten tijdens de projectperiode extra steun ontvangen. De ontwikkeling van de docenten wordt op de voet gevolgd door onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen. De ICLON onderzoekt de ervaringen van de deelnemende scholen. Het doel is om op elke school tot een standaard begeleidingstraject te komen.

© Nationale Onderwijsgids