Het lectoraat Residentiële Jeugdzorg van Hogeschool Leiden zet zich in voor kinderen, jongeren en volwassenen, leraren en hun professionele opvoeders. Het lectoraat wil hen graag een stem geven door onderzoek te doen naar het leef-, leer- en werkklimaat voor hulpverleningsinstellingen en scholen. Dit meldt Hogeschool Leiden.
NOG
Lectoraat geeft kinderen in hulpverlening en (speciaal) onderwijs een stem
-Hogeschool Leiden leidt professionals op die werken met kinderen en volwassenen die beperkingen en ernstige problemen hebben en soms niet meer thuis kunnen wonen. “Deze kinderen van nu zijn de volwassenen van de toekomst”, stelt lector Peer van der Helm. “Een slecht begin leidt niet zelden tot ernstige problemen later op veel leefgebieden. Een kind is geen gebruiksvoorwerp en verdient een stabiele plek om te leven en zich te kunnen ontwikkelen. Ik beschouw het als een morele plicht van de samenleving, en in het bijzonder van de hulpverlening en het onderwijs om deze stabiele plek te creëren als de biologische ouders dat niet kunnen.”
Het lectoraat Residentiële Jeugdzorg van Hogeschool Leiden zet zich in voor verbetering van het leef- leer- en werkklimaat voor hulpverleningsinstellingen en scholen, met name het speciaal onderwijs, die werken met kinderen en jeugdigen die bij het opgroeien specifieke aandacht en ondersteuning behoeven. Tevens doet het lectoraat onderzoek binnen gezinshuizen, maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en opvang voor meisjes die slachtoffer zijn van loverboys en eerwraak. Hogeschool Leiden helpt, samen met andere hogescholen en universiteiten, instellingen voor hulpverlening en onderwijs met het verbeteren van het leef- leer- en werkklimaat op de leefgroep/afdeling en in de klas.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids