MAASTRICHT - Vijf studenten van de Hotel Management School Maastricht van Zuyd Hogeschool vertrekken begin juli naar de Zwitserse stad Lausanne. Tijdens I-CHLAR 2013 (4-6 juli) presenteren ze daar hun scriptie over het restaurantkeuzeproces: The Recipe for a Good Restaurant – Adjusting Restaurants’ Marketing Communication to the Decision Process of Guests.
De horecastudenten hebben onderzoek gedaan naar de manieren waarop een restaurant het keuzeproces van de consument kan beïnvloeden via informatievoorziening. Aan hun onderzoek hebben circa 850 mensen deelgenomen.
Een onderdeel van de resultaten, de trend om steeds later te beslissen bij een restaurantbezoek, presenteerden de studenten al op 26 november 2012 tijdens de uitreiking van de restaurantengids van Michelin in Maastricht.
Het opvallendste resultaat van hun onderzoek is dat 28 procent van de restaurantbezoeken impulsief is. De overige 72 procent van de restaurantbezoeken is doorgaans minder dan één week of één tot twee weken van tevoren gepland.
© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres
Interessant onderzoek. Vooral het impulsieve is nieuwe informatie. De andere resultaten, waar gasten op letten bij de keuze voor een restaurant is al eerder door Loyalityfacts onderzocht, zie http://bit.ly/1aT592j