Hogeschool InHolland gaat samen met de Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR) het effect onderzoeken van kunsteducatie op kinderen in kwetsbare omstandigheden. Het onderzoek richt zich op het bereiken van specifieke effecten bij deze groep kinderen.
Uit internationaal onderzoek is al bekend dat onderwijs in kunst van positieve invloed is op de ontwikkeling van kinderen. De onderzoekers van het lectoraat Dynamiek van de Stad van InHolland en SKVR willen echter meer weten over het effect op kinderen die opgroeien in een bijzondere omgeving en hoe ze specifieke resultaten bij deze groep kunnen bereiken. Daarover is nog niet veel bekend.
Sinds ruim een jaar biedt SKVR kunstzinnige programma's en projecten aan voor kinderen in de Rotterdamse wijken Hillesluis en Afrikaanderwijk. Daarmee wil de onderwijsinstelling antwoord geven op verschillende maatschappelijke vraagstukken die leven in de wijk. Onderzoeksbureau CAL-XL doet onderzoek naar de context en omgeving van de betrokken kinderen.
Het onderzoek van InHolland wordt nu aan het geheel toegevoegd met de nadruk op de effecten bij individuele kinderen. SKVR is blij met de hogeschool als onderzoekspartner: “Het lectoraat is een kritische partner, die buiten de gebaande paden denkt en ons scherp zal houden in de ontwikkeling van ons aanbod”, zegt programmamanager Marieke Stein. Beide partijen hopen over een jaar de eerste conclusies bekend te kunnen maken.
© Nationale Onderwijsgids