“Verzin en maak een product dat de beeldvorming over ouderen bij hbo-studenten verbetert” was de opdracht die de opleiding Verpleegkunde van hogeschool Windesheim haar eerstejaars studenten gaf. De studenten Marijke Dix en Maartje Louwers maakten een werkende klok met een diameter van een ruime meter, die zij beplakten met foto’s en teksten van en over een persoon en diens levensverhaal. De jury maakte gisteren, tijdens de Dag van de Verpleging, bekend dat dit de beste inzending was.
“De klok als product is goed gekozen, het is een creatief idee dat mooi en netjes is afgewerkt. Er is duidelijk over nagedacht, dit blijkt uit alle verschillende foto’s en het feit dat het een echte klok is. De hoeveelheid foto’s en de bijschriften met tijdsaanduiding laat zien dat de studenten zich verdiept hebben in deze persoon. De klok is een helpend en aansprekend product om als voorbeeld te dienen in het onderwijs. Het roept nieuwsgierigheid op naar de persoon achter de foto’s en kan dienen om studenten te laten zien welke vragen een student in een interview voor het levensverhaal kan stellen”, aldus de jury die daarmee ook aangaf dat het product aan de vooraf gestelde criteria voldeed. In het juryrapport stond overigens ook een klein puntje van kritiek: de klok houdt op bij 80, terwijl we weten dat het percentage 80 en 90-plussers nu en in de toekomst toe zal nemen.
De beide studentes vonden het een leuke opdracht, waarmee ze met plezier creatief aan de slag waren gegaan. Ze kozen voor een klok, omdat die symbool staat voor tijd. Het levensverhaal van een oudere vrouw dat erin verwerkt is, heeft de beide studentes veel inzicht gegeven: “Als je iemand persoonsgerichte zorg wilt geven, is het heel belangrijk dat je zijn of haar levensverhaal kent. Je kunt dan bijvoorbeeld rekening houden met gevoeligheden of je begrijpt beter waarom iemand op een bepaalde manier reageert.”
Deze opdracht voor eerstejaarsstudenten, maakt deel uit van het actieplan dat de opleiding Verpleegkunde en het lectoraat Innoveren in de Ouderenzorg ontwikkelden om het beeld van studenten over het werken als verpleegkundige in de zorg aan ouderen te verbeteren. Dit doel sluit naadloos aan bij het Nationaal Programma Ouderen waarin onder meer Vilans en Zorgbelang participeren. Daarom is besloten tot samenwerking, wat er onder meer in geresulteerd heeft dat de beeldvormingsopdracht opgenomen wordt in de toolkit die voor een bredere groep onderwijsinstellingen beschikbaar komt.
©Nationale Onderwijsgids