Twee onderzoeksprojecten rond vraagstukken van instellingen, docenten of andere professionals uit het beroepsonderwijs worden gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Beide onderzoeken duren drie jaar en dragen concreet bij aan de vernieuwing en verbetering van het beroepsonderwijs. Dat meldt het NRO.
Het eerste project gaat over de overgang van studenten van het mbo naar het hbo. Jaarlijks blijkt ongeveer 17 procent van de mbo-studenten tijdens of gelijk na het eerste jaar op het hbo definitief uit te vallen. Deze studenten stoppen met het hoger onderwijs. Verschillende initiatieven worden al ingezet om deze uitval tegen te gaan, maar de effecten hiervan zijn onbekend. Hoofdvraag van dit onderzoek is hoe de doorstroom van mbo naar hbo kan worden verbeterd. Het onderzoek vindt plaats binnen elf mbo- en hbo-instelling die al verschillende (keten)interventies hebben lopen.
Het tweede project verdiept zich in de docententeams en de onderwijskwaliteit in het mbo. Docententeams blijken het niet altijd eenvoudig te vinden om de verantwoordelijkheid te nemen voor onderwijskwaliteit. Het doel van dit onderzoek is om docententeams in het mbo beter te laten samenwerken aan onderwijsverbetering. De vragen die in dit onderzoek centraal staan zijn: op welke wijze docententeams werken aan de verbetering van de onderwijspraktijk, welke interventies hen daarbij ondersteunen en hoe leidinggevenden, HRM, kwaliteitszorg en informatiemanagement hen daarbij kunnen helpen. Voor het onderzoek krijgen tien docententeams interventies aangeboden, gericht op gezamenlijke doelen, systematisch en cyclisch werken, reflectieve dialoog, succesfactoren voor teamfunctioneren en samenhang in doelen en cultuur tussen niveaus in de organisatie.
© Nationale Onderwijsgids