Het Leernetwerk van wijkverpleegkundigen en docenten van de opleiding tot verpleegkundige van Hogeschool Leiden is officieel gelanceerd. Dit Leernetwerk biedt de wijkverpleegkundigen en docenten van de hogeschool een fysieke en digitale leeromgeving waar zij hun kennis vergroten en ervaringen delen. Door middel van die leeromgeving blijft de opleiding dicht bij de dagelijkse praktijk. Dat meldt Hogeschool Leiden.
Het Leernetwerk voorziet in informatie rond actuele thema’s die zowel wijkverpleegkundigen als docenten aanspreken zoals verpleegkundig leiderschap, eigen regie en zelfmanagement. Denk aan artikelen, links naar nuttige informatie, kennisclips en weblectures. Het leernetwerk nodigt wijkverpleegkundigen en docenten uit hun ervaringen te delen, discussies te voeren, en elkaar te ontmoeten, bijvoorbeeld in wijk- of onderwijs-stages. Scholingen (masterclasses, workshops en intervisiebijeenkomsten) worden gezamenlijk opgezet door wijkverpleegkundigen en docenten/lectoren. Nieuwe theoretische kennis en inzichten worden zo gekoppeld aan opgedane praktijkkennis en ervaring. Het Leernetwerk levert nieuwe input voor scholingsonderwerpen en houdt deelnemers op de hoogte van wat op dat gebied georganiseerd wordt.
Concreet kan het leernetwerk een aantal dingen opleveren. Ten eerste nieuwe kennis, meteen toepasbaar in de praktijk: net afgestudeerde en meer ervaren wijkverpleegkundigen gebruiken het Leernetwerk om benodigde competenties (verder) te ontwikkelen. Ook adequate afstemming theorie en praktijk: nieuwe en ervaren docenten doen in het Leernetwerk inspiratie en ervaring op om hoogwaardig onderwijs te kunnen ontwikkelen en uitvoeren, gebaseerd op de behoeften en ervaringen uit de praktijk. En tot slot oplossingen voor zorgproblemen in de praktijk: het Leernetwerk biedt een omgeving om samen oplossingen te vinden voor vraagstukken in de beroepspraktijk. Praktijkgericht onderzoek kan geïnitieerd en uitgevoerd worden in het Leernetwerk. Alle partijen kunnen elkaar inspireren tot het ontwikkelen en implementeren van ‘evidence based practice’.
© Nationale Onderwijsgids