Robin Droogendijk heeft de ‘Hogeschool Leiden Scriptieprijs 2016’ gewonnen met haar onderzoek naar burgerparticipatie in de nieuwe Omgevingswet. De jury noemt het een gestructureerde en praktijkgerichte scriptie, waarmee een actueel en belangrijk maatschappelijk thema aangekaart wordt. De tweede en derde prijs zijn voor Oumaima Etsouli en Josine Laarakker. Dat meldt Hogeschool Leiden.
Jaarlijks reikt het College van Bestuur van Hogeschool Leiden de Scriptieprijs uit aan de drie beste scripties/ onderzoeken van studenten uit het voorgaande studiejaar. Robin Droogendijk studeerde afgelopen zomer af bij de opleiding HBO-Rechten en verdient met haar uitverkiezing een bedrag van 750 euro.
Voor haar winnende scriptie heeft Droogendijk een onderzoek uitgevoerd naar de wijze waarop burgerparticipatie het best vormgegeven kan worden na invoering van de nieuwe Omgevingswet. Een heel goed leesbaar en gestructureerd praktijkgerichte scriptie met een goede balans tussen de praktische relevantie en methodische grondigheid. In het onderzoek worden juridische en sociaalwetenschappelijke onderzoeksmethodes gecombineerd. De jury ziet dat zij met dit onderzoek een actueel en belangrijk maatschappelijk thema aankaart.
De nummer twee, Oumaima Etsouli (opleiding Chemie), heeft onderzoek gedaan naar de geschiktheid van het fiber-optic system als ontwikkelingsinstrument. Volgens de jury is complexe materie op eenvoudige wijze beschreven. Met haar tweede prijs heeft Oumaima een bedrag van 500 euro verdiend.
Josine Laarakker (opleiding Kunstzinnige Therapie) heeft met haar onderzoek een opzet gedaan om een kunstzinnige, muziektherapeutische behandelmodule vorm te geven voor de behandeling van posttraumatische stressstoornis (PTSS). Ook hier oordeelt de jury dat op een goede manier een actueel thema met brede maatschappelijke relevantie besproken wordt. Voor de derde prijs krijgt Josine een bedrag van 250 euro.
De winnaars van de scriptieprijs worden vastgesteld door een onafhankelijke jury bestaande uit Dhr. Koolwijk (VU Medisch Centrum), Dhr. Kallenberg (Universiteit Leiden) en Dhr. Butter (Hogeschool Utrecht), onder leiding van Charlotte van Hees (Hogeschool Leiden). Dit jaar waren vijftien scripties genomineerd.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids