Om studentenmobiliteit te bevorderen is wederzijdse erkenning van buitenlandse diploma’s van groot belang. Nuffic heeft samen met partners uit het ENIC-NARIC netwerk (de erkenningscentra in andere Europese landen) een inventarisatie gemaakt van de huidige erkenningspraktijk. Op basis daarvan worden de mogelijkheden geschetst om tot automatische erkenning te komen. De bevindingen zijn te lezen in het rapport ‘A short path to automatic recognition: 4 models’.
Landen kunnen zelf bepalen hoe ze met erkenning van diploma’s omgaan en uit de inventarisatie blijkt dat daar 4 modellen voor zijn. Het rapport belicht van ieder model de voor- en nadelen. "De belangrijkste conclusie is dat automatische erkenning op systeemniveau ook op een hele praktische manier kan worden toegepast", zegt Bas Wegewijs die vanuit Nuffic betrokken was bij het onderzoek. “Nederland is daarvan een exponent. In onze 80 openbare landenmodules staan tabellen die leiden tot de waardering van het betreffende diploma. Dus in praktijk doen we aan automatische erkenning, maar het is niet zo heel duidelijk om welke landen het gaat. Het is goed om dat zichtbaarder te maken.”
Een ander model is het Benelux-verdrag waarin in 2015 wettelijk is vastgelegd dat Nederland, België en Luxemburg elkaars diploma’s erkennen. “Het heeft een aantal jaren geduurd voordat dit verdrag kon worden getekend omdat de wet moest worden aangepast. Als je dat wil doorzetten naar alle landen van de EHEA, is dat heel tijdrovend”, aldus Wegewijs. “Dat model heeft niet onze voorkeur. Want er zijn eenvoudiger wegen. Een ander voorbeeld daarvan is Portugal. Die heeft zelf een lijst van landen opgesteld waarvan ze de bachelor- en masterdiploma’s erkennen. Die erkenning hoeft niet wederzijds te zijn en deze aanpak werkt goed in de praktijk”.
Volgens Wegewijs is het zeker haalbaar om in 2020 tot automatische erkenning te komen in een groot deel van de EHEA. “Veel landen doen al heel veel in de praktijk, maar we moeten dit transparanter maken. En dan zal het zeker tot versnelling van diplomawaarderingen leiden.”
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids