Onderwijsminister Ingrid van Engelshoven laat weten dat ze niet van mening is dat het onderwijs opleidt voor verdwijnende beroepen. Dit schrijft de minister naar aanleiding van Kamervragen.
Van Engelshoven reageerde op vragen van de Partij van de Arbeid inzake een breed plan voor technisch onderwijs dat volgens ondernemersorganisatie Techniek Nederland nu nodig is. Doekle Terpstra van Techniek Nederland schreef in Trouw een artikel waarin hij betoogt dat scholen leerlingen tegenwoordig massaal opleiden voor beroepen die in de toekomst niet meer zullen bestaan.
Van Engelshoven geeft aan dit beeld niet te delen: “Waar beroepen wel verdwijnen of veranderen, is het zaak dat mensen zich blijven ontwikkelen zodat zij inzetbaar blijven. Dit kabinet ondersteunt dit met maatregelen op het terrein van Leven Lang Ontwikkelen.”
Ook worden hybride docenten genoemd door de minister: “Ik juich hybride docenten toe en daarom is dit ook een onderdeel van het plan van aanpak lerarentekort. Ook in het kader van het Techniekpact is er met het concept van ‘hybride geëxperimenteerd. Een hybride docent is iemand die deels een aanstelling als docent heeft en deels een aanstelling in het bedrijfsleven. Het is ongewenst voor de continuïteit en planning van zowel scholen als bedrijven als alle docenten hybride zijn. Het is voor docenten wel van groot belang dat ze goed op de hoogte zijn van wat er in het bedrijfsleven speelt. Middelen als docentenstages en hybride leeromgevingen zijn, naast hybride docentschap, daar ook uitstekend geschikt voor.”
Door: Nationale Onderwijsgids