Instagramcampagne moet jongeren in Nijmegen verleiden te gaan stemmen

Een instagramcampagne met #MijnNijmegen moet jongeren in de gemeente Nijmegen in beweging brengen om in maart tijdens de gemeenteraadsverkiezingen de gang naar de stembus te maken. Dit meldt de HAN.

Door onder andere spelkaarten met alledaagse praktische vragen zoals “tot hoe laat mag mijn favoriete café bier blijven schenken” te verspreiden op plekken waar jongeren komen, worden jongeren uitgedaagd om via een QR-code het antwoord op deze vraag op te zoeken. Via de QR-code kom je op een instagramaccount waarop je naast een antwoord op de vraag, ook meer achtergrondinfo kunt vinden over de komende gemeenteraadsverkiezingen en wat dat standpunten van verschillende politieke partijen over bijvoorbeeld sluitingstijden van de horeca zijn.

Start tijdens Tweede Kamerverkiezingen 

Het bedenken van een idee om de opkomst onder jongeren bij de gemeenteraadsverkiezingen te vergoten is onderdeel van een verkiezingsproject van de HAN University of Applied Sciences, samen met de gemeente Nijmegen, de Radboud Universiteit en het ROC Nijmegen. Het is een vervolg van een eerdere samenwerking die tijdens de vorige Tweede Kamerverkiezingen is gestart en destijds heeft geleid tot een handleiding voor ouderen om het briefstemmen te vergemakkelijken.

Tijdens het project hebben 3 groepen studenten onderzoek gedaan naar het stemgedrag van jongeren en onder andere gesproken met diverse gemeentraadsleden in Nijmegen. Op dinsdag 15 februari werd tijdens een afsluitend bijenkomst door de drie groepen hun idee gepitched waarna een jury de winnaar koos.

Instagramactie 

Het winnende concept bestaat naast de inzet van spelkaarten ook nog uit een giveaway actie waarbij jongeren die op hun eigen instagramaccount een originele post plaatsen met #MijnNijmegen kans maken op een nog nader te bepalen prijzenpakket. Tenslotte kunnen jongeren hun eigen ideale Nijmegen ontwerpen. Dit met behulp van een grote poster van Nijmegen, waarin jongeren zelf kunnen schuiven met extra wegen, gebouwen en voorzieningen zodat zij kunnen laten zien hoe hun ideale Nijmegen eruit zit. Vervolgens kunnen ze een foto van deze poster op Instagram delen met de #MijnNijmegen.

Uitwerken van het concept 

Het winnende idee ontving een geldbedrag van 3.000 euro dat is bedoeld om de studenten in de gelegenheid te stellen het concept verder uit te werken zodat het over enkele weken ingezet kan worden in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

Door: Nationale Onderwijsgids