Vereniging Hogescholen en MBO Raad versterken samenwerking Ad-opleiding

De Vereniging Hogescholen (VH) en de MBO Raad verstevigen hun samenwerking op het gebied van Associate degree opleidingen. In een convenant, dat door voorzitters Maurice Limmen (VH) en Adnan Tekin (MBO Raad) op het Ad-congres in Amersfoort werd ondertekend, onderstrepen zij dat ze handen ineenslaan om het succesvolle Ad-onderwijs verder uit te rollen. “Vooral omdat er steeds meer vraag is naar werknemers met een opleiding”, zegt Limmen. “We zien dat er nog veel ruimte is voor groei”, voegt Tekin toe. Dat meldt de Vereniging Hogescholen. 

Het convenant, met de titel ‘Samen sterker’, moet een flinke boost geven aan het aanbod van Ad-opleidingen. Deze tweejarige studies op hbo-niveau zijn geschikt voor mbo-4-studenten die praktijkgericht verder willen leren, maar niet nog vier jaar door willen studeren om een volledige bacheloropleiding af te ronden. Ook is het een mooie stap voor mensen die zich snel willen laten omscholen naar een tekortsector als de zorg, techniek of het onderwijs. Qua niveau zitten de opleidingen precies tussen het hoogste mbo-niveau en de hbo-bachelor in. “Er is steeds meer vraag naar mensen op dit opleidingsniveau. Denk hierbij aan werknemers logistiek en data-analisten waarvan hun werkgevers hopen dat ze na hun mbo-opleiding nog een verdiepingsslag willen maken. Dan zijn ze bij onze Ad-opleidingen aan het juiste adres”, vertelt Limmen. 

Ad-onderwijs in de lift 

Uit cijfers van de Vereniging Hogescholen blijkt dat het Ad-onderwijs in de lift zit: Waar in 2020 nog 9277 studenten zich aanmeldden voor zo’n studie, waren dat er in 2021 bijna 9900. Ook in de aanmeldcijfers van komend studiejaar is er een groei van 11,5 procent van het aantal studenten te zien. “Daardoor werken mbo’s en hogescholen steeds intensiever samen. En op een aantal plekken werpt dat al zijn vruchten af”, zegt Tekin, refererend naar het Grenslandcollege (samenwerking van het Graafschap College, HAN en Saxion) en MHBO Amersfoort (samenwerking van de MBO Amersfoort en Hogeschool Utrecht). “Dat soort initiatieven zien we steeds meer terug. Dat is waar we ons als Vereniging Hogescholen en MBO Raad in het beroepsonderwijs de komende jaren sterk voor willen maken”, aldus de voorzitters. 

Logistieke opleiding Roosendaal 

Een goed voorbeeld van een Ad-opleiding die een boost geeft aan de regionale arbeidsmarkt is de logistieke opleiding in Roosendaal. “Daar zorgen studenten ervoor dat Roosendaal echt een logistieke hotspot blijft”, zeggen Limmen en Tekin trots. Ook Roland van der Poel, directeur van de Associate degrees Academie in Roosendaal, tevens voorzitter van het Landelijk Overlegplatform Associate degrees, kan dat beamen: “Wij zien het aantal aanmeldingen op onze academie op dit moment zelfs toenemen met 15 procent. Dat is een duidelijk signaal dat de populariteit van Associate degrees aan het stijgen is”. 

Arbeidsmarkt 

De Associate degree opleidingen zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het Nederlandse hoger onderwijsbestel. Op dit moment zijner 103 verschillende Ad-opleidingen verdeeld over het land met daarin bijna 20.000 studenten. Alle sectoren zijn vertegenwoordigd in het Ad-aanbod, maar het grootste aandeel komt terug in de sectoren Techniek en Economie. Ook binnen de Sociale studies is het aanbod van Ad’s echter flink gegroeid in de afgelopen twee jaar. Binnen dit aanbod wordt er vooral gekeken naar de (regionale) behoeften op de arbeidsmarkt. 

Gelijke kansen 

Volgens Tekin spelen de ad-opleidingen ook een essentiële rol in emancipatoire functie van het onderwijs. “Met de Associate degree dragen we ook bij aan meer gelijke kansen. Het is letterlijk een brug tussen mbo en hbo die verbindt en de verschillen kleiner maakt. Dat kan echt een verschil maken in de groei die een werknemer tijdens zijn of haar loopbaan wil doormaken.” 

Door: Nationale Onderwijsgids