'Pabo gaan opsplitsen is geen goed idee'

Het kabinet werkt aan plannen om de pabo op te splitsen in aparte opleidingen die gericht zijn op het oudere kind en de jongere. Astrid Venes, directeur van Fontys Hogeschool Kind en Educatie vindt dit geen goed idee. Dat meldt BRON.

Studenten zouden in het nieuwe systeem ervoor kunnen kiezen om opgeleid te worden tot leraar voor jonge of juist oudere kinderen. Ze krijgen dan een bevoegdheid om alleen voor die specifieke groep lessen te verzorgen. De gedachte achter dit wetsvoorstel is dat een splitsing van de pabo meer jongens richting het onderwijs zou lokken. Zij kiezen namelijk vaker voor de bovenbouw. Ook doorstroming vanuit het mbo wordt hierdoor mogelijk.

Wetsvoorstel 

Venes begrijpt dat er gewerkt wordt aan een wetsvoorstel om meer specialisatie binnen de pabo mogelijk te maken, maar volgens haar is het nu nog veel te vroeg om het wetsvoorstel breed neer te zetten en over splitsing te praten.

Mogelijkheid tot specialisatie 

Volgens Venes moet er worden gekozen voor een systeem met een brede universele basis en daarnaast dan een mogelijkheid tot specialisatie. Die specialisaties gaan wat Venes betreft dan ook verder dan het jonge kind en het oudere kind. “Zo kun je de pabo aantrekkelijker maken voor jongens en meer inspelen op talenten en interesses van de studenten. Daarvoor hoef je de pabo niet op te splitsen.”

Niveau omhoog 

Er is de afgelopen jaren volgens Venes hard gewerkt om het niveau van de pabo-opleidingen omhoog te krijgen. Door toelatingseisen aan de poort en de meer onderzoeksmatige manier van werken is het niveau weer opgekrikt. “Daar moet het nieuwe wetsvoorstel op voortborduren. We moeten leren van de pilots die zijn uitgezet en kijken naar de zaken die nu al goed geregeld zijn. Opsplitsing van de opleiding zorgt niet voor meer kwaliteit, maar mogelijkheden tot specialisatie wel.”

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk