Normal_marvin-meyer-syto3xs06fu-unsplash

De directie van de Juridische Hogeschool in Tilburg en Den Bosch heeft van eerstejaarsstudenten te horen gekregen dat ze meer lesuren willen en betere begeleiding van docenten. Ook eisen ze een objectieve manier van toetsen en beoordelen, want dat gebeurt via de huidige lesmethode niet. De Juridische Hogeschool is een samenwerkingsverband tussen Avans en Fontys, waar gewerkt wordt met de niet geheel onomstreden lesmethode High Impact Learning That Lasts (HILL). Dit meldt de Volkskrant.

Onlangs trokken docenten al aan de bel over de onderwijsmethode, maar eerstejaarsstudenten doen dat nu ook. Ze krijgen op dit moment slechts drie dagdelen per week begeleiding op school. Er zijn werkgroepen en geen herkansingsmogelijkheden. Studenten krijgen bijna geen gelegenheid om contactmomenten in te plannen met hun docenten.

Petitie

Studenten Olivier Dorrestijn en Maurits van Lanschot hebben daarom een petitie in het leven geblazen. Zij zien dat de onderwijsmethode studievertraging veroorzaakt en dat studenten gedemotiveerd raken en vaker dan gemiddeld stoppen met de opleiding. In de leergemeenschap (klas) van Dorrestijn en Van Lanschot zaten aan het begin van het collegejaar 96 studenten. Nu zijn dat er nog zestig. Of de onderwijsmethode de grootste veroorzaker van stoppen is, is echter niet vast te stellen.

Geen hoorcolleges

HILL vraagt van studenten om in open leerruimten te werken en in groepjes te werken aan opdrachten uit de praktijk. Er zijn geen lesmomenten meer waarbij docenten fysiek voor de groep staan, maar studenten moeten zelf om feedback vragen. Hier is bijna geen ruimte voor, mede doordat docenten opstappen uit onvrede over de lesmethode of met een burn-out thuis zitten.

Fontys en Avans zeggen te willen toewerken naar meer colleges in het eerste jaar, zodat studenten geleidelijk worden klaargestoomd voor het nemen van eigen regie gedurende de rest van hun studie.

Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky