De Hanzehogeschool in Groningen gaat zijn naam veranderen naar Hanze. Deze nieuwe verkorte naam is vanaf maandag 25 maart steeds vaker te zien op de locaties van de hogeschool. De onderwijsinstelling neemt andershalf jaar de tijd om het logo en de huisstijl te veranderen, aldus RTV Noord.
Daarbij kun je denken aan het veranderen van bijvoorbeeld de studentenpassen, het oude briefpapier, de enveloppen en banners. De hogeschool neemt de komende anderhalf jaar de tijd om dit te vervangen. Medewerker op de Hanze, Jan Hugo Nuijt, noemt de aankomende verandering toegankelijk en ook passend bij deze tijd.
Merkonderzoek
De laatste grote verandering aan de huisstijl vond plaats in 1995. Het logo en de stijl van de school hebben in de loop der tijd wel kleine aanpassingen gehad. Uit een merkonderzoek van de Hanze bleek dat het beeldmerk heel herkenbaar is. Er werden ook minder positieve conclusies getrokken uit het recente onderzoek. Dat waren namelijk minder positieve associaties zoals 'gesloten' en 'niet voor iedereen'. De Hanze denkt met de vernieuwde huisstijl weer jaren vooruit te kunnen.
“Bij de naam 'hogeschool' denkt iedereen aan school en onderwijs, maar we doen nog veel meer dan onderwijs geven”, legt Nuijt uit. “Denk bijvoorbeeld aan onze onderzoeks- envernieuwingsprojecten. Daarnaast hebben de mensen het vaak al over de Hanze. Het is korter en herkenbaarder.”
De kosten voor de verandering bedragen zo’n 500.000 euro. “Als we het in één keer hadden willen veranderen, dan waren we nog veel meer kwijt geweest”, zegt Nuijt. De Hanze heeft zeker geen haast, omdat de namen identiek zijn. Als de veranderingen qua logo’s etcetera maar klaar zijn over anderhalf jaar, geeft Nuijt aan.
Door: Nationale Onderwijsgids / Parris Fokkema