Idee over inclusiever onderwijs ontvangt ECIO Frank Award

Het onderwijs moet en kan inclusiever. Eleana Vallianatos kreeg vandaag op de Haagse Hogeschool de ECIO Frank Award 2024, in de categorie hbo, overhandigd. Het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO) reikt deze prijs jaarlijks uit aan studenten met een ondersteuningsbehoefte die een top-idee hebben om hun school inclusiever te maken. Niet alleen studenten met een fysieke, mentale of chronische aandoening zijn hierbij gebaat, maar álle studenten. Er zijn allerlei redenen waardoor het studeren soms even niet lukt en extra hulp nodig is. Dat meldt het ECIO. 

Eleana Vallianatos is een uitzonderlijke student aan de Haagse Hogeschool die zich onderscheidt door haar vastberadenheid en inzet, vooral in de context van haar ervaringen met ADHD. Ze is actief binnen het AccessAbility-netwerk van de Haagse Hogeschool. Eleana zet tegenslag om in kracht, heeft passie voor inclusie, en blijft zich inzetten voor haar doelen naast haar vele verplichtingen. Ze wint de ECIO Frank Award vanwege haar inzet voor het AccessAbility-netwerk, met plannen voor grotere zichtbaarheid, uitbreiding van diensten en de implementatie van feedbackmechanismen. Dit wil ze onder meer realiseren door het ontwikkelen van een training – door en voor studenten met een ondersteuningsbehoefte. Haar uiteindelijke doel is het welzijn en de studievoortgang van studenten met een functiebeperking te verbeteren en een inclusieve cultuur op de hogeschool te bevorderen.

Creativiteit en inzet

De ECIO Frank Awardverkiezing belicht en beloont jaarlijks de creativiteit en inzet van studenten zoals Eleana, die met hun innovatieve ideeën en projecten een duurzame impact realiseren op de eigen onderwijsomgeving en daarbuiten. De winnaars ontvangen een geldprijs van 1.000 euro om hun top-idee verder uit te werken.

Jury

De jury bestond uit: Kirsten van den Hul – directeur van DutchCulture en voormalig Tweede Kamerlid, Marissa van der Tol – student TU Delft en winnaar van de ECIO Frank Award 2021-2022 (categorie WO) en Illya Soffer – directeur Ieder(in). De juryleden zetten zich op hun eigen manier in voor inclusief onderwijs en/of mentaal welzijn. De winnaars zijn geselecteerd uit de vier genomineerden (twee uit de hbo-categorie en twee uit de wo-categorie) die in de finale met een videoboodschap hun initiatief en inzet voor het prijzengeld presenteerden. De jury vindt Eleana’s idee zeer interessant en relevant. Er is meer aandacht nodig voor de overstap van onderwijs naar arbeidsmarkt voor studenten met een functiebeperking. Voor deze groep is die stap bijzonder groot, en we zien dat veel afgestudeerden na hun studie thuis komen te zitten. Het idee om een training voor studenten te ontwikkelen, spreekt de jury aan. Vooral omdat deze voor en door studenten wordt ontwikkeld en hen helpt in hun kracht te geven. De impact van deze training kan dan ook aanzienlijk zijn, zowel op persoonlijk niveau voor de student zelf als in de bijdrage aan een inclusieve arbeidsmarkt. Omdat de training wordt ontwikkeld vanuit het platform, is de duurzaamheid voor de toekomst geborgd. Het idee is concreet en draagt volledig bij aan inspiratie voor andere studenten.

Door: Nationale Onderwijsgids