Centrale examens
Op 12 mei zijn de centrale examens van start gegaan. 60.000 leerlingen van de havo en 39.000 vwo'ers doen eindexamen in verschillende vakken. Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) heeft dit jaar een recordaantal klachten binnengekregen via de speciale klachtenlijn en de website. In de eerste helft van deze examenperiode waren al meer klachten binnengekomen dan in de gehele examenperiode vorig jaar. De teller staat inmiddels op meer dan 200.000 klachten. Het vwo-examen Nederlands en het havo-examen Engels hadden het grootst aantal klagers. Het LAKS had dit jaar juist ingezet op minder klachten, namelijk 120.000 klachten. De organisatie wijt de toename van de klachten mede aan de aanpassing van de website voor mobiel gebruik.
Ook waaide er nogal wat stof op over zogenaamde examentrucjes. Docenten Engels, Frans en Duits leren trucjes aan examenleerlingen om het examen beter te kunnen maken. Op deze manier kunnen leerlingen toch een voldoende halen op het examen, terwijl ze een taal niet goed beheersen. Sommige docenten vinden dat het huidige examen en de aangescherpte normen deze trucjes rechtvaardigen, ook al zouden ze het liever anders zien.
Centrale Eindtoets
Ruim 143.000 basisschoolleerlingen hebben deelgenomen aan de Centrale Eindtoets 2016. 80 procent van de basisscholen nam de Centrale Eindtoets af. In totaal haalden 6.850 leerlingen de maximale standaardscore van 550. Er waren vier leerlingen die één fout hadden. Geen enkele leerling heeft de eindtoets foutloos gemaakt. Basisscholen zijn sinds dit schooljaar verplicht om hun leerlingen een eindtoets te laten maken. Zij hebben daarvoor de keuze tussen de Centrale Eindtoets (voorheen Cito-toets) of een andere door de minister toegelaten eindtoets. Dat zijn dit jaar Route 8 en de IEP Eindtoets. De adviezen op basis van de Centrale Eindtoets laten vrijwel hetzelfde beeld zien als de adviezen in voorgaande jaren: ongeveer evenveel leerlingen hebben een advies voor vmbo, havo of vwo gekregen. Het is nog niet bekend hoeveel toetsadviezen hoger of juist lager zijn uitgevallen dan het schooladvies.
Uit cijfers van de Onderwijsinspectie over 2015 blijkt dat minstens 90 procent van de basisschoolleerlingen het basisniveau voor zowel lezen, taalverzorging als rekenen halen. Nederlandse basisscholen scoren daarmee beter dan wordt nagestreefd.
Overig onderwijsnieuws
- Er komt een verdiepingsfase tot 1 november 2016 voor Onderwijs2032 zodat de stem van de docenten beter meegenomen kan worden bij het vernieuwen van het onderwijsprogramma Onderwijs2032.
- Tachtig procent van de scholen heeft de afgelopen jaren meer aandacht besteed aan gezonde voeding. In de kantines worden meer gezonde producten aangeboden dan ongezonde. Het aanbod in de fris- en snackautomaten daarentegen laat nog te wensen over.
- Uit de Nationale Studenten Enquête blijkt dat de studenttevredenheid over de opleiding hoog is en licht groeit. 60 procent van de studenten aan hogescholen en 72,4 studenten aan de universiteit zijn tevreden over de inhoud van de opleiding.
- Meer dan 73.000 aankomend studenten hebben zich vanaf september aangemeld voor een universitaire studie. Dat is 11 procent meer dan vorig jaar, vooral door de toename van internationale studenten.
- Weinig mbo-instellingen zijn transparant tegenover aanstaande studenten over het arbeidsmarktperspectief van een opleiding. De meeste opleidingen verstrekken hierover geen of nauwelijks informatie.
- Het aantal zeer zwakke mbo-opleidingen is in drie maanden met bijna de helft afgenomen. Op dit moment zijn er acht zeer zwakke mbo-opleidingen en 98 mbo-opleidingen waarvan de examinering onder de maat is.
© Nationale Onderwijsgids