Normal_kind_ogen_peuter

Hoe komt het dat sommige situaties voor kleuters met autisme zo lastig zijn, hoe valt het moeilijke, vaak onvoorspelbare gedag van deze kinderen te verklaren, maar bovenal: hoe kun je als leerkracht ervoor zorgen dat je juist voor deze kinderen een veilige leeromgeving creëert? Uitgeverij Graviant komt met het nieuwe boek 'Kleuters en autisme' waarin auteurs en autismespecialisten Ans van Soerland en Jan Odolphi ingaan op deze vragen. Dit meldt Graviant.

Met talloze voorbeelden uit de praktijk van alledag in een kleuterklas wordt de theorie met de praktijk verbonden en geeft 'Kleuters en autisme' veel handelingsadviezen voor de leerkracht die aansluiten bij de ontwikkelingsgebieden van kleuters, specifiek gericht op die van kleuters met autisme.

In het theoretisch gedeelte  gaan de auteurs  in op de  communicatieve en sociale vaardigheden. Een belangrijk onderdeel is de afwijkende spelontwikkeling van kleuters met autisme. Hier doorheen speelt de zintuigelijke prikkelverwerking een belangrijke rol en beïnvloedt daarmee het gedrag. Deze elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en hebben veel invloed op elkaar en daarmee op het gedrag van de kleuter met autisme. Meer informatie en bestellen via www.graviant.nl.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids