Tien initiatieven om de Brabantse foodbranche te verbeteren worden werkelijkheid. Deze zogenaamde ‘Brabantse Keukens’ werken op hun eigen manier aan innovatieve oplossingen in de voedselketen in het kader van We are Food 2018. Mbo-studenten van de samenwerkende horecascholen in heel Brabant werken hieraan mee. Dit meldt Koning Willem I College.
NOG
Horecastudenten werken samen aan innovatieve oplossingen voedselketen
-Dit betekent de start van een voor Nederland uniek initiatief: 2018 bestaat tien maanden lang uit een podium voor innovaties in de wereld van voedsel en gastvrijheid. De ideeën beslaan een breed spectrum: van het voorkomen van voedselverspilling tot gezond en innovatief en beter eten op scholen, in ziekenhuizen en tijdens festivals. Er zijn tien Brabantse Keukens benoemd met ieder een KeukenChef die onder meer de beschikking krijgt over startgeld en ondersteuning door een expert zodat ‘hun’ Keuken naar een hoger niveau getild kan worden. In 2018 - als Brabant Europese Regio voor Gastronomie is - staan de tien Keukens elk een maand lang volop in de spotlights.
April 2018 wordt de maand van Smaakvol Erfgoed. Marc Raaijmakers is KeukenChef namens De Brabantse Middelbare Horecascholen: Rooi Pannen (Eindhoven, Breda en Tilburg), Cingel College (Breda), ROC de Leijgraaf (Veghel), Summa (Eindhoven) en Koning Willem I College (’s-Hertogenbosch). Om niet alleen Brabanders en Nederlanders maar zelfs internationale gasten meer kennis en respect te laten krijgen voor Brabantse producten, slaan de studenten van de samenwerkende horecascholen in heel Brabant de handen ineen. Zij werken aan het een verzameling en presentatie van Brabantse streekproducten, met de verhalen erachter van de boeren en de producenten wiens producten gebruikt zijn in de recepten. Daarbij werken de scholen samen met Slow Food Brabant die Terra Madre, een van oorsprong Italiaans festival naar Brabant willen halen. Terra Madre zet good, clean en fair food van Brabantse bodem centraal in een festival waarbij producenten en consumenten elkaar ontmoeten.
Tijdens de Dutch Agri Food Week medio oktober presenteren de tien teams hun plannen aan het grote publiek. Dan zal duidelijk zijn hoeveel ondernemers daadwerkelijk een rol gaan spelen in We Are Food en op welke wijze zij hun plannen klaar hebben gestoomd voor 2018.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids