GRONINGEN - Nederland is Europees gezien een pionier op het gebied van dyslexie bij kinderen herkennen en aanpakken. Dat blijkt uit een onderzoek in acht Europese landen. Daarover bericht de website van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS).
Uit het onderzoek komt naar voren dat het Nederlandse 'Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling' (PDD&B) erg waardevol is. Dankzij dit protocol is het mogelijk om dyslexie, en mogelijke oorzaken van spelling- en leesproblemen, bij basisschoolleerlingen snel te herkennen.
Het onderzoek wijst uit dat vooral het vermogen van kinderen om met taalklanken om te gaan en de snelheid waarmee zij letters en cijfers kunnen benoemen, sterke voorspellers van dyslexie zijn.
Het maakt uit welke taal een kind moet leren. Hoe complexer de taal, hoe meer moeite dyslectische kinderen hebben om goed te leren lezen. Fins is voor hen een relatief eenvoudige taal, Engels een moeilijke taal. Nederlands bevindt zich qua moeilijkheidsgraad tussen deze talen.
Bij het onderzoek waren 1.114 dyslectische en 1.138 niet-dyslectische kinderen betrokken, verdeeld over zes taalgebieden. Namens Nederland participeerden het Regionaal Instituut voor Dyslexie (RID) en Universiteit Maastricht in het onderzoek.
© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres