Normal_rekenen_wiskunde_optellen

Uiterlijk in 2020 moeten alle jongeren kunnen rekenen op het niveau dat ze nodig hebben voor hun vervolgopleiding en werk. De komende jaren werken scholen gestaag verder aan het verder verbeteren van het rekenonderwijs.  Ook komen er aangepaste toetsen voor leerlingen die moeite hebben met rekenen. Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker hebben hierover de Tweede Kamer vandaag geïnformeerd. 

De afgelopen jaren hebben scholen hard gewerkt aan het verbeteren van hun rekenonderwijs. Ondanks deze verbeterslag haalt een deel van de leerlingen om uiteenlopende redenen de rekentoets niet. In de praktijk blijkt dat met name vmbo-bb en mbo-2 leerlingen het vereiste niveau niet halen. Verder blijkt dat op alle schoolniveaus leerlingen met ernstige rekenproblemen, waaronder dyscalculie, de toets en dus hun diploma niet halen. Voor deze groepen komt er nu een oplossing, in de vorm van aangepaste toetsen.

Volgens de minister begint beter rekenonderwijs bij de leraar. Daarom gaan de zwaarste doorstroomeisen gelden voor studenten aan de pabo. Alleen leerlingen die de rekentoets op niveau halen (3F) mogen daarnaartoe. Ook voor basisschoolleerlingen en middelbare scholieren wordt de lat hoger gelegd. Dat betekent dat leerlingen ieder jaar meer antwoorden goed moeten hebben om voor de rekentoets een voldoende te halen. Om onduidelijkheid over het rekenniveau van de leerling te voorkomen, krijgen leerlingen de komende jaren een vaardigheidsscore in plaats van een gewoon cijfer.

In het vmbo-gl, vmbo-tl, havo, vwo en mbo-4 telt de toets vanaf volgend schooljaar mee voor het diploma. De andere schoolsoorten en mbo-niveaus volgen het schooljaar daarop. Ook wordt het vak rekenen tijdelijk uit de kernvakkenregel gehaald op vmbo, havo en vwo en gaat het uit de compensatieregeling in het mbo. Daarbij krijgen leerlingen in het voortgezet onderwijs meer kansen om de toets te halen: vier in totaal. In het mbo was dit al mogelijk.

De maatregelen die Bussemaker en Dekker nu nemen komen bovenop de verbetering van de toets die zij eerder dit jaar aankondigden. De opgaven in de toets waren voor een deel van de leerlingen lastig omdat er veel in soms ingewikkelde praktijkvoorbeelden waren verwerkt. Belangrijke wijziging is daarom het opnemen van meer gewone ‘kale’ sommen in de toets. De afgelopen jaren bleek tijdens pilots met de rekentoets dat leraren beter inzage willen in de gemaakte toetsen om hier van te leren. Dit wordt vanaf komend schooljaar geregeld.

© Nationale Onderwijsgids