Normal_young-muslim-student-2022-12-16-00-05-01-utc

Onderzoekers Kyra Hanemaaijer, Olivier Marie en Marco Musumeci van Erasmus School of Economics concluderen dat er gemiddeld een sterke en significante negatieve impact is op schoolprestaties, op het moment dat de eindexamens in het voortgezet onderwijs overlappen met de Ramadan. Dit meldt Erasmus University.

Hanemaaijer, Marie en Musumeci onderzochten of het samenvallen van de centrale eindexamens met de Ramadan in Nederland effect had op de prestaties van islamitische studenten die vasten tijdens de Ramadan. Uit hun onderzoek blijkt dat de examencijfers en het slagingspercentage van deze studenten aanzienlijk achteruitgingen, waardoor de al bestaande prestatiekloof met hun niet-islamitische medestudenten 16.4 procent groter werd. Praktiserende islamitische studenten voor wie de eindexamens plaatsvonden tijdens de Ramadan hadden hierdoor een grotere kans om te blijven zitten, naar het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (VAVO) te gaan, of zelfs zonder diploma van school te gaan.
 
De negatieve effecten op de eindexamencijfers waren vooral schadelijk voor de studenten die al het minste presteerden op de schoolexamens: hun slagingskans nam af met elf procent toen de eindexamens plaatsvonden tijdens Ramadan. Daarnaast vonden de onderzoekers dat de negatieve impact bijna volledig werd veroorzaakt door studenten in de armste, slechtst presterende, en meest (religieus) gesegregeerde scholen. In deze scholen nam de prestatiekloof tussen islamitische studenten die vastten tijdens de Ramadan en hun niet-islamitische medestudenten met een kwart toe.

Moment van de dag

Bovendien onderzochten de onderzoekers of het effect van Ramadan op eindexamencijfers verschilt naar het moment van het examen. Examens die in de middag werden afgenomen, werden minder beïnvloed dan examens in de ochtend, tenzij zij plaatsvonden nadat studenten al een examen hadden gemaakt in de ochtend. Op basis hiervan stellen de onderzoekers voor om examens (en andere momenten waarop individuele prestaties worden gemeten) zo te plannen dat ze niet overlappen met religieuze plichten zoals de Ramadan, of – als dit niet mogelijk is – om deze ten minste optimaal te plannen om de impact op prestaties te beperken.

Onderzoek

Het onderzoek van Marie, Hanemaaijer en Musumeci kreeg recentelijk nog meer media-aandacht. Het artikel werd gepubliceerd in Economisch Statistische Berichten (ESB) en in het NRC. Bovendien heeft NOS stories recentelijk een postOpent extern gedaan over het onderzoek en de resultaten daarvan.
 
Door: Nationale Onderwijsgids