Normal_college_docent_klas_lokaal

Vandaag heeft minister Bussemaker de ‘Strategische Agenda hoger onderwijs en onderzoek’ gepresenteerd. In deze agenda staan de ambities waarmee de minister de komende tien jaar koers wil geven aan de hogescholen en universiteiten in Nederland. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb), het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en de Algemene Onderwijsbond (AOb) hebben op de plannen gereageerd. De partijen zijn hoopvol, maar zetten ook vraagtekens bij de uitvoerbaarheid. 

De LSVb ziet in deze Strategische Agenda veel aandacht voor studenten en docenten en is hoopvol over de minder prominente plaats die voor rendement is weggelegd. LSVb-voorzitter Sara Spano: “Wij hopen dat met deze onderwijsvisie een ontwikkeling begint naar minder rendementsdenken en meer kwaliteitsdenken.” Volgens de studentenbond is het hoopvol dat Bussemaker studiesucces ziet als de uitkomst van goed onderwijs en niet als doel op zich. “Het is nog wel afwachten hoe deze visie in de praktijk tot uiting zal komen”, aldus Spano.

Het ISO plaatst wel enkele vraagtekens bij de uitvoerbaarheid en implementatie van de agenda. Het ISO hamert samen met de studentenbond op meer betrokkenheid van studenten. “Instellingen maken uiteindelijk zelf keuzes over wat voor hen kwaliteit is. Het is daarom cruciaal dat studenten nog meer betrokken worden bij het gesprek over kwaliteit op de instelling”, zegt Linde de Nie, voorzitter van het ISO. Verder pleit het ISO voor een betere voorbereiding van docenten op het geven van onderwijs. Een uitgebreider opleidingsprogramma voor docenten in het hoger onderwijs zou hard nodig zijn.

De AOb noemt de 4000 extra docenten die de komende tien jaar moeten komen “een slag in de lucht”. AOb-bestuurslid Douwe van der Zweep: “Minister Jet Bussemaker belooft extra docenten, maar garandeert niet dat hogescholen en universiteiten het extra geld dat ervoor wordt uitgetrokken ook daadwerkelijk hieraan besteden.” Het ministerie zou betere financiële spelregels moeten opstellen, vindt de bestuurder. 

© Nationale Onderwijsgids