Nieuwe EUR MOOC over assessmentmethodes voor studenten

Assessmentresultaten hebben vaak verregaande consequenties voor de school- en professionele carrières van studenten. Daarom is het belangrijk dat assessmentmethoden betrouwbaar en accuraat zijn en een valide beeld geven van de capaciteiten van studenten. Daarover gaat de nieuwe MOOC van de onderwijsadviseurs van Risbo, gelieerd aan Erasmus Universiteit Rotterdam, zo meldt de universiteit.

In de nieuwe EUR MOOC Assessment in Higher Education, begeleiden instructievideo’s, interviews, animaties en checklists docenten bij het ontwerpen, construeren, analyseren en evalueren van hun eigen assessments. Na het afronden van deze vijfweekse cursus kan de cursist ontwerpen, kwaliteitescriteria toepassen, de assessmentoutput – en resultaten analyseren, de kwaliteit van een assessment beoordelen en verbeteringen formuleren.

De inhoud van de MOOC is gecreëerd door onderwijsadviseurs werkzaam bij Risbo, een onafhankelijke instelling voor onderzoek, training en advies, gekoppeld aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de EUR. Naast aandacht voor de eigen aanbevelingen, interviewt het team een professionals en studenten die te maken hebben met assessments, zodat meerdere perspectieven worden belicht in de MOOC. Zo komen er onder meer experts op het gebied van onderwijs en assessments aan het woord, docenten die assessments creëren en ook studenten die gedurende hun gehele schoolcarrière assessments moeten afleggen.

De Assessment in Higher Education MOOC, opgenomen op het Erasmus MC, Erasmus University College en campus Woudestein, biedt uitgebreide kennis en vaardigheden om eigen valide en betrouwbare assessments te creëren voor het hoger onderwijs. Aanmelden voor de MOOC kan op www.coursera.org, de cursus start op 12 februari. Meer over assessments, didactiek en leiderschap op www.risbo.nl.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids