Handboeken voor docenten en studenten over hybride onderwijs

In het hoger onderwijs wordt er sinds corona steeds vaker hybride lesgegeven. Een deel van de studenten is dan fysiek aanwezig en het andere deel zit thuis achter de laptop. Maar, hoe maak je nu goed hybride onderwijs? Het onderzoeksproject Hyb-IT-up gaat handleidingen ontwikkelen voor docenten én studenten om efficiënt en effectief hybride onderwijs te geven. Dat meldt de Open Universiteit. 

In het hybride onderwijs moet een docent in één keer zowel de studenten die in het lokaal zitten als de studenten die thuis zitten lesgeven. Docenten hebben hiervoor andere competenties nodig, maar ook voor studenten is het aanpassen. 

Handboek 

Het project Hyb-IT-up inventariseert welke competenties en vaardigheden er nodig zijn om hybride onderwijs te geven. Voor docenten komt er een handboek over het ontwerpen van effectief, efficiënt en aangenaam hybride onderwijs. Voor studenten is het handboek handig om te kijken hoe je productief kan deelnemen aan hybride leersituaties. Ook worden er nog twee hybride microcursussen ontworpen, uitgetest en gepubliceerd. Zowel de handboeken als de microcursussen worden gratis aan de docenten en studenten beschikbaar gesteld. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk