Het rekenniveau van de huidige brugklassers blijkt ondermaats te zijn. Van de leerlingen in de brugklas haalt nog geen 15 procent het benodigde 1F-niveau. De doelstelling voor dit jaar was dat 85 procent van de leerlingen het 1F-niveau moest beheersen om in te kunnen stromen in het voortgezet onderwijs. Dat meldt De Telegraaf.
Freek Weeda van het adviesbureau voor taal en rekenen onderzocht twee methodes die in het rekenonderwijs gebruikt worden. Weeda verbaasde zich al jaren over de lage scores die leerlingen in de brugklas halen voor taal en rekenen.”Ik wilde weten hoe dat nu kan. Want al vijf jaar is er een nieuw wettelijk kader, maar gehaald wordt dat niveau van 1F niet.” Met het 1F-niveau moeten leerlingen beter kunnen rekenen. Zo komt het echte cijferen, zoals optellen, aftrekken en vermenigvuldigen meer aan de orde.
Weeda ontdekte tijdens het onderzoek van de twee methodes dat deze verouderd zijn, omdat ze geen rekening houden met het 1F-niveau. De leerlingen hebben dus geen les gehad op het juiste niveau. “Ook de Citotoetsen die vanaf groep 3 tot en met groep 8 worden afgenomen, toetsen niet op 1F-niveau”, zegt Weeda. Slechts één lesmethode zou volgens Weeda afgestemd zijn op het 1F-niveau en dat is Reken Zeker van Noordhoff uitgeverij.
© Nationale Onderwijsgids
Hallo Freek Weeda, bedankt voor uw feedback. Onze excuses als er fouten in de tekst staan. Echter staat het getal van 160.000 wel in de tekst van De Telegraaf die wij als bron hebben gebruikt: http://www.telegraaf.nl/binnenland/24696805/__Rekenniveau_brugklassers_ondermaats__.html Vandaar dat wij dit aantal hebben genoemd, maar wij zullen dit zeker aanpassen.
In de oorspronkelijke tekst stond niets over het aantal leerlingen, die 160.000 hebben jullie toegevoegd. Ik heb slechts 2 methodes onderzocht. Het belangrijkste nieuws is dat een veel gebruikte methode niet voldoet, Fijn als jullie bovenstaande correcties toepassen.