Normal_dekker

Staatssecretaris Dekker van Onderwijs vindt het essentieel dat het onderwijs transparanter wordt voor ouders en kinderen. In die optiek is het een goede ontwikkeling dat scholen bewust bezig zijn met de manier waarop zij zich presenteren naar ouders en kinderen en duidelijk maken waar de school voor staat. Dat schrijft Dekker in antwoord op Kamervragen van de SP.

De Kamerleden Siderius en Van Dijk (SP) stelden vragen over de marketingactiviteiten van scholen. Zij vroegen zich af of het wenselijk is dat scholen steeds vaker advies- en marketingbureaus inhuren om hun school zo concurrentiegericht mogelijk te maken. “Ongeacht of scholen zich nu wel of niet vaker profileren, vind ik het essentieel dat ons onderwijs transparanter wordt voor ouders en kinderen”, schrijft Dekker in zijn antwoord. “Buiten kijf staat dat die communicatie relevante en representatieve informatie moet bieden aan ouders en kinderen, en recht moet doen aan wat de school daadwerkelijk te bieden heeft. 

De staatssecretaris constateert dat in gebieden met teruglopende leerlingenaantallen scholen geneigd zijn om de concurrentie aan te gaan en om die reden meer uitgeven aan marketingactiviteiten. “Begrijpelijk, maar het is geen structurele oplossing. Het is de kern van mijn aanpak van leerlingendaling om scholen bewust te maken van de omvang van de problematiek in hun gebied en hen te stimuleren om juist door middel van samenwerking duurzame oplossingen op maat vorm te geven.”

Bij Dekker leeft niet het gevoel dat scholen onevenredig veel uitgeven aan marketing. Ook heeft hij geen signalen gekregen dat scholen elkaar kapot concurreren door marketingcampagnes en dat vooral grote scholen hiervan voordeel hebben omdat zij meer geld te besteden hebben. 

© Nationale Onderwijsgids