Op 9 december vond een Onderwijsdialoog plaats in het Koningin Wilhelmina College (KWC) in Culemborg. De middag werd geleid door Janita Tabak en havo-leerling Jersey (18). Leerlingen gingen met elkaar in debat en drie denkers kwamen aan het woord over de vrijheid van onderwijs. Dit meldt de Onderwijsraad.
NOG
Drie denkers aan het woord over vrijheid van onderwijs op Onderwijsdialoog
-Leerlingen van het KWC gingen met elkaar in debat over de stelling ‘Onderwijs mag niet vanuit 1 religie of levensovertuiging worden gegeven‘. Volgens de verdedigers van de stelling moet onderwijs werken als een basis voor leerlingen om hun mening te geven. “Laat kinderen en jongeren nadenken over religie vanuit een neutrale positie.” De tegenstanders van de stelling brachten daar tegenin: “Het behoud van religieus onderwijs zorgt voor meer religieuze diversiteit en draagt bij aan de vrijheid van meningsuiting.”
Op verzoek van de Onderwijsraad hebben vier denkers een essay geschreven over de vrijheid van onderwijs. Drie daarvan spraken op de Onderwijsdialoog. Lofti EL Hamidi betoogde dat de segregatie niet over religieuze en openbare scholen gaat, maar over witte en zwarte scholen. “Dit komt door de zelfsegregatie van hoogopgeleide, witte ouders die hun kinderen drie blokken verderop naar een witte school sturen.” “Artikel 23 is op dit moment belangrijker dan ooit”, zei Rosanne Hertzberger. “Juist nu er steeds minder religieuze mensen zijn, wordt de vrijheid van religie steeds belangrijker en dus ook de vrijheid van onderwijs.”
Stine Jensen hield de aanwezigen een heel ander gezichtspunt voor: “Ik heb het altijd raadselachtig gevonden dat het bijzonder onderwijs in Nederland zo vanzelfsprekend is. Schaf de vrijheid van richting af, maar behoud de vrijheid van inrichting (oftewel de pedagogische autonomie van scholen).”
Door: Nationale Onderwijsgids