Scholieren lanceren raket met mini-satelliet één kilometer de lucht in

Met een druk op de knop lanceerden Harm van de Wetering (Netherlands Space Office) en Dorien Lanting (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) op vrijdagochtend 18 maart de mini-satellieten van tien scholierenteams. Dat meldt NEMO Science Museum. 

Vol verwachting, spanning én opluchting keken de trotse leerlingen en docenten hoe hun zelfgemaakte CanSats met een raket tot 1 kilometer hoogte de lucht in worden gebracht. "Dit doe je nooit op school, het is een hele unieke ervaring", aldus een van de leerlingen.

CanSat competitie 

De teams nemen deel aan de CanSat competitie: een bijzondere wedstrijd voor leerlingen uit de bovenbouw havo en vwo. De opdracht van de competitie: maak van een frisdrankblikje (Can) een satelliet (Sat) met een missie. De deelnemende teams worden flink uitgedaagd en de uitvoering gaat dan ook met vallen en opstaan. "Leerlingen leren wat het is om onderzoek te doen en hoe het is om dingen te maken die niet per se succesvol zijn. Mijn team heeft veel problemen gehad met dingen die stuk gingen, maar ze hebben het wel elke keer helemaal zelf opgelost", aldus docent Martijn Stobbelaar van team Jettisat (Hermann Wesselink College, Amstelveen).

Eisen 

Waar in het onderwijs vaak een herkansing wordt geboden, is dat niet van toepassing op dit project. Er zijn eisen aan de CanSat: ze mogen niet te groot en te zwaar zijn en ook de parachute moet goed zijn. Voor de lancering wordt gecheckt of de teams aan de eisen hebben voldaan. "Er is hier geen tweede kans. En dat is iets wat we in het onderwijs natuurlijk altijd wel bieden. Het is heel waardevol voor de leerlingen om te leren hoe het soms echt gaat," zegt Stobbelaar.

Interesse in technische opleiding 

De CanSat competitie is opgezet om scholieren enthousiast te maken om voor een technische opleiding te kiezen. “We gebruiken ruimtevaart in Nederland voor heel veel doelen, op het gebied van veiligheid, zorg voor de planeet aarde en economische groei. Op al die gebieden kunnen we alleen maar meters maken als we ook experts hebben die dat voor Nederland waar kunnen maken. Daarom werken we samen met OC&W ook aan onderwijsprogramma’s. Het begint al met het aanbieden van lesprogramma’s in het basisonderwijs en het helpen van leerkrachten bij het aanwakkeren van de interesse voor technologie bij de leerlingen”, aldus Harm van de Wetering, directeur van het Nederlands ruimtevaartagentschap Netherlands Space Office. 

Finalistenteams 

Aan de CanSat competitie 2020-2021 nemen 23 teams deel. De tien finalistenteams zijn: Empyrean (Lodewijk College, Terneuzen), Team Ingenuity (Raayland College, Venray), Team EVE (Raayland College, Venray), Aether 22 (CSG Augustinus, Groningen), DeltaSquirrel (Atheneum College Hageveld, Heemstede), Radiaviaton (Sint-Oelbertgymnasium, Oosterhout), ZanSat X (Christelijk Lyceum Zandvliet, Den Haag), Jettisat (Hermann Wesselink College, Amstelveen), SPAICS CamoSat en SPAICS Pegasus (beiden Amsterdam International Community School). Tijdens het lanceerevenement worden ze begeleid door ESERO NL, NSO, Defensie en DARE.

Europese competitie 

De finalisten hebben nog een paar weken om alle meetresultaten te verwerken in een eindrapport. Op vrijdag 22 april wordt de winnaar bekend gemaakt tijdens een online prijsuitreiking. De winnaar van de Nederlandse competitie gaat naar de Europese competitie.

Door: Nationale Onderwijsgids