De examens in met achterstanden vanwege de coronapandemie

Ruim 148.000 scholieren starten deze week met hun eindexamens. Ongeveer de helft van de leerlingen zegt er met een achterstand aan te beginnen. Dat komt naar voren uit een vragenlijst van NOS Stories. Deze vragenlijst is door meer dan tweeduizend eindexamenkandidaten ingevuld. Dat meldt de NOS. 

Volgens de scholieren en het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) komt dit door de coronapandemie en is het online-onderwijs de grote boosdoener. De leerlingen die dit jaar eindexamen doen hadden het langst corona-onderwijs. Weliswaar hadden ze dit schooljaar minder te maken met lockdownmaatregelen, in het jaar daarvoor hadden de scholieren er nog flink last van. “De kwaliteit van het onderwijs in coronatijd was gewoon niet zo goed, ongeacht hoe hard docenten ook hun best deden. Leerlingen hebben amper een basis gelegd voor hun examens”, aldus LAKS-voorzitter Iben Maas.

Geld 

Scheikundedocent Safae El Haichar denkt dat het verschil zit in wie gaat slagen en wie niet in het feit hoeveel geld je te besteden hebt voor bijlessen. “Heb je geld, dan komt het wel goed. Maar zit je krapper? Dan heb je niet dezelfde kansen.” De overheid trok 8.5 miljard euro uit om achterstanden in het onderwijs bij te trekken, maar volgens de docent was het extra geld niet genoeg.

Versoepelde examenregels 

De meeste scholieren die de enquête van NOS Stories invulden maakten zich nog niet zo’n zorgen om het eindexamen, ook niet als ze een achterstand hadden. Dat heeft vooral te maken met de versoepelde examenregels die dit jaar nog gelden. Leerlingen krijgen een extra herkansing en mogen een vak wegstrepen als ze daar op hun eindlijst een onvoldoende voor hebben gehaald. 

Toch denkt een kwart van de leerlingen dat ze minder kans maken op een diploma. Eindexamenleerling Yağmur Celik: “Ik denk dat we allemaal een stuk makkelijker over de eindexamens denken omdat we een extra herkansing hebben. Ook met het wegstrepen van een vak denk je toch sneller dat het allemaal wel goed komt, terwijl het juist dan nog allemaal mis kan gaan.”

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk