Hoogleraar Tweede Taalverwerving Marije Michel van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) stond een week geleden nog te demonstreren tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs in Den Haag. Michel geeft aan dertig taaldocenten aan de RUG leiding. Kleine studies, zoals talen, staan vanwege de aankomende bezuinigingen ernstig onder druk. Weinig studenten studeren een taal en de studies zijn relatief duur. Dat meldt RTV Noord.
“Het verhaal richt zich vooral op het geld en wij geven werkgroepen aan kleine groepen studenten. Dat is relatief duur als je naar de kosten kijkt, maar niet als je dit als investering ziet”, aldus Michel.
Lerarentekort
Door te investeren kan je het lerarentekort bestrijden. Talenstudies zorgen namelijk voor docenten Duits en Frans aan de middelbare school. De universiteiten van Leiden en Utrecht gaan, vanwege de aankomende bezuinigingen, al opleidingen wegdoen. De RUG heeft die plannen nog niet, maar bij de talenstudies gaan ze de bezuinigingen wel merken.
Tijdelijke contracten worden nu al niet verlengd, aldus Michel. “We moeten het allemaal met minder uren doen. Dus hoeveel les, feedback en aandacht aan studenten kan een docent straks nog geven?”
Talenstudies
De RUG deed jaren geleden al wat de universiteiten van Utrecht en Leiden nu over twijfelen. Acht kleine talenstudies werden samengevoegd in ‘Europese talen en culturen’. Bepaalde vakken die voor alle talen gelden, werden zo tegelijkertijd gegeven. Talenstudies hebben een slecht imago, daarom blijven ze volgens Michel zo klein.
Taalvaardigheidsonderwijs gaat niet alleen over grammatica en rijtjes woorden leren. Studenten leren ook over de politiek en cultuur van het land, zo stelt Michel. Studenten die voor het vak Duits willen gaan, horen van hun ouders dat je daar zo weinig mee kan. Daarom kiezen ze vaak economie of rechten als studie, daar kan je later nog alle kanten mee op.
'Geen eerstejaars voor het vak Duits'
De RUG heeft dit jaar honderd eerstejaarsstudenten voor alle acht talen bij elkaar. Docenten voor middelbare scholen moeten uit die groep eerstejaars komen. Voor de lerarenopleiding wordt maar weinig gekozen. Voor het vak Duits wordt dit jaar geen enkele student opgeleid. In het tweede jaar zitten drie studenten. “Als we tien docenten voor Duits afleveren in vijf jaar tijd is dat niet genoeg om het lerarentekort in de regio tegen te gaan.”
Dertien leraren Duits zijn er in 2028 te weinig in de hele provincie Groningen. Scholen hebben het nu al lastig om de juiste personen te vinden. Voor het nieuwe schooljaar lukt het nog wel, geeft rector Co Tammeling van het Stadslyceum aan. Een docent Duits viel onlangs uit en er is nog altijd geen vervanging gevonden. Tweedeklassers krijgen tot aan het einde van januari geen Duits.
Slecht taalonderwijs
Middelbare scholieren die slecht taalonderwijs krijgen, zullen later niet snel voor een taalstudie kiezen. De universiteit zal daardoor nog minder taaldocenten opleiden, waardoor de taalvakken op middelbare scholen steeds moeilijker worden. Zo blijf je uiteindelijk in een vicieuze cirkel hangen. Michel vreest dat scholen besluiten het vak dan maar te laten vallen en dat zou rampzalig zijn.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk
Ik ben hoogbegaafd en heb ADD. Waardoor ik al heel lang niet werk (depressie en angsten). Dus wil ik eindelijk een eerlijke kans voor "iedereen" om de beste oplossingen te helpen zoeken. Maar ja, ook de media negeren mij al 8 jaren en langer.