Normal_po__kind__schrijven__schrift__onderwijs__klas__leerling

De methode Communicatieve Ontwikkeling van niet-sprekende kinderen en hun Communicatiepartners (COCP)  is ontwikkeld voor kinderen die niet kunnen praten om te zorgen dat ze toch gelijkwaardig kunnen meedoen in de klas. Het Kohnstamm Instituut gaat samen met Heliomare onderzoeken in hoeverre de methode COCP in de klas effectief is. Dat meldt het Kohnstamm Instituut.

In het speciaal en regulier onderwijs komen steeds meer kinderen met complexe communicatieproblemen (CCN). Deze leerlingen maken gebruik van Ondersteunende Communicatie, bijvoorbeeld gebaren, pictogrammen en communicatie-apparaten. Bij groepsactiviteiten is het voor leerkrachten lastig om te zorgen dat zowel de reguliere leerlingen als de leerlingen met CCN gelijkwaardig mee kunnen doen. Daarom heeft Heliomare samen met de Universiteit van Amsterdam het programma COCP ontwikkeld, onderzocht en geïmplementeerd in diverse onderwijs- en zorginstellingen.

De organisaties hebben de nieuwe toepassing COCP in de klas ontwikkeld. Heliomare wil deze toepassing implementeren met een kortdurende training en enkele coachingsgesprekken voor klassenteams. Het gaat om het gebruik van gemeenschappelijke communicatiesystemen die zijn toegesneden op de individuele mogelijkheden van alle leerlingen in de groep.

Het Kohnstamm Instituut gaat samen met Heliomare onderzoeken in hoeverre het trainings- en coachingstraject effectief is. Dit wordt getest bij zes verschillende kleuterklassen van vier scholen voor speciaal onderwijs. Het onderzoek bestaat uit baselinemetingen, een trainingsworkshop en coachingsgesprekken. Het onderzoek loopt van september 2016 tot september 2017.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids