AALSMEER - Jos Bergkamp werkt op een instituut dat leerkrachten uit het basisonderwijs leert hoe ze om kunnen gaan met kinderen met gedrags- en leerproblemen. Karim Hizam, die vorige week het kettinggesprek aan hem doorgaf, is benieuwd hoe Jos daarmee omgaat en hoe de nascholing verloopt. Jos Bergkamp geeft les aan leraren, remedial teachers en interne begeleiders uit het basisonderwijs. Hij geeft les op Fontys OSO, opleidingscentrum voor speciale onderwijszorg. Bovenal is Bergkamp een man met een missie: het afschaffen van de speciale scholen.
Jos Bergkamp: ,,Mijn studenten komen niet specifiek uit het speciale onderwijs. Ik geef les aan ieder uit het basisonderwijs die zich wil bekwamen in kinderen met wie iets aan de hand is."
Hoe verloopt de nascholing van jouw studenten?
,,Je kunt mensen niet opleiden om les te geven aan speciale kinderen. Wel moet je ze leren om goed na te denken over een kind. Dus ik leer ze niet hoe ze moeten omgaan met een ADHD'er, maar hoe een leerkracht verder kan met een leerling. Iedere leerkracht en ieder kind is anders.
Mijn studenten vragen mij: 'Wat moet ik doen?' Ik heb geen antwoord. Het is reëler dat leerkrachten eerst leren naar zichzelf te kijken. Mijn lessen zijn een soort onderzoek naar jezelf. Ik leer mijn studenten om het onderwijs open tegemoet te treden.''
Waarom wil je speciale scholen afschaffen?
,,Alle kinderen moeten naar een gewone basisschool kunnen. Iedereen heeft recht op een plekje in de maatschappij, ook kinderen met een gedrags- of leerprobleem. Nu worden ze verplicht van hun vierde tot soms hun twintigste uit de gewone wereld gehouden, het speciale onderwijs in. Iemand die bijna blind is mag niet naar een normale school. Hij ziet te goed voor de blindenschool en te slecht om bij de slechtzienden te horen. Zo zijn er veertien typen van speciaal onderwijs. Ondertussen zitten er in ons land tweeduizend kinderen thuis. Die vallen overal buiten."
Lees hier het hele artikel van Jos Bergkamp.