Het leerlingenvervoer in de provincie Utrecht werkt niet zoals het moet. Het naar school brengen en halen van kwetsbare kinderen is blijkbaar erg lastig, maar hoe kan dit beter gaan? Dat meldt RTV Utrecht.
Taxibusjes rijden vaak niet, te laat of te lange routes waardoor kinderen heel vroeg op moeten staan en pas heel laat weer thuis zijn. Na de zomervakantie was het chaos in de provincie Utrecht en nog altijd gaat lang niet alles goed.
Vraag naar schooltaxi's alleen maar toegenomen
Expert Carolien Aalders houdt zich al 28 jaar bezig met het leerlingenvervoer en geeft gemeenten advies. De vraag naar schooltaxi’s naar het speciaal onderwijs is de laatste jaren alleen maar toegenomen. “Als je voor 60.000 leerlingen taxi’s nodig hebt, maar er is maar voor 50.000 leerlingen plek, dan kan je teleurstelling en klachten verwachten.”
Drie dagen per week leerlingenvervoer
De gemeente Wijk bij Duurstede wil nog maar drie dagen per week het leerlingenvervoer verzorgen omdat de kosten te hoog oplopen. Ouders maken zich daarover veel zorgen, want veel leerlingen hebben het vervoer echt nodig om op school te komen.
Breder aanbod passende scholen
Een breder aanbod van passende scholen in de omgeving waar de kinderen wonen zou de beste oplossing moeten zijn. Alleen hoe kan Utrecht de kinderen dichterbij huis dat onderwijs bieden dat ze daadwerkelijk nodig hebben.
Er is een groot tekort aan chauffeurs, maar wel meer vraag naar leerlingenvervoer. Tegelijkertijd moet er maatwerk geleverd worden. Een kind moet na schooltijd opeens naar opa en oma gebracht worden, een ander gaat eerst naar de bso.
Solovervoer
De vervoersbranche ziet ook dat het solovervoer toeneemt. Dit houdt in dat kinderen alleen in een taxi zitten. Dat gebeurt vaak vanwege medische redenen, maar ook omdat een kind teveel last heeft van prikkels in de taxi.
Het Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vindt de situatie in het leerlingenvervoer onhoudbaar. “Als scholen aan het begin van het schooljaar niet opeens het aantal leerlingen gaan veranderen, dat zou al flink schelen”, aldus voorzitter Bertho Eckhardt. Als er nog achttien leerlingen aan de route toegevoegd worden in augustus, dan moet je drie of vier extra busjes en chauffeurs erbij krijgen.
Chauffeurs
Na corona kwam het tekort aan chauffeurs niet meer goed. Chauffeurs moeten ook een opleiding van drie maanden hebben gedaan, kunnen omgaan met kinderen met een beperking, een EHBO-diploma gehaald hebben en een Verklaring Omtrent het Gedrag kunnen laten zien.
Aanbesteding
Het aanbesteden van het leerlingenvervoer is al even dramatisch. Ouders, deskundigen, gemeenten, niemand is enthousiast. Want die aanbesteding gooit nogal eens wat roet in het eten. Zo zijn kinderen net helemaal gewend aan een chauffeur, komt er opeens een nieuwe vervoerder. Dat zorgt voor veel onrust. Na drie tot vijf jaar kopen gemeenten het vervoer opnieuw in. Taxibedrijven bepalen zelf voor welke prijs ze op de markt komt. Het leerlingenvervoer wordt dan verzorgd door ‘de winnaar’.
In de regio Utrecht ging het flink mis na het aanbestedingsproces. Er bleek geen leerlingenvervoer te zijn tot en met de kerstvakantie. Taxibedrijf Willemsen-De Koning zou op 1 januari 2025 beginnen, maar dat werd uiteindelijk dit schooljaar al.
Problemen bestaan al jaren
De problemen in het leerlingenvervoer bestaan al een aantal jaren. Het ministerie focust zich nu dan ook op het verbeteren van het inzicht in hoeveel leerlingen er te laat worden opgehaald en daardoor lessen missen. 32 procent van de scholen gaf tijdens de eerste peiling in juni aan ontevreden te zijn over het leerlingenvervoer. Leerlingen uit de regio Midden kwamen het vaakst te laat op school. Dat kwam de schoolprestaties niet ten goede, zo bleek uit de peiling.
Door: Nationale Onderwijsgids /Femke van Arendonk