Op negen september aanstaande ontvangen Heliomare en REC 4.5 verschillende internationale vakmensen op het gebied van onderwijs en arbeidsintegratie tijdens het INTA symposium in Wijk aan Zee. INTA staat voor Integrale aanpak Toeleiding naar Arbeid en heeft tot doel de begeleiding van leerlingen met gedragsstoornissen naar een reguliere arbeidssituatie te verbeteren.
Hiervoor werken REC 4.5 en Heliomare onder meer samen met organisaties uit Duitsland en Malta. REC 4.5 is een samenwerkingsverband tussen een aantal scholen in Noord-Holland. Zij geven onderwijs aan leerlingen met gedragsproblemen en/of psychiatrische problemen. REC staat voor Regionaal Expertise Centrum.
Het is een 2-jarig project waarin dertig leerlingen worden gevolgd met gedragsstoornissen of met een autistisch spectrumstoornis. Op dit moment stroomt maar tien procent daarvan door naar een reguliere baan. Heliomare en REC 4.5 mikt met dit project op minimaal een verdubbeling daarvan.
Internationale samenwerking
De samenwerking tussen de partijen die bij de begeleiding van de leerlingen betrokken zijn, is hierbij het belangrijkst. Door de leerlingen goed te volgen en het uitwisselen van methodes en manieren van aanpak met de andere samenwerkingspartners beogen ze dit realiseren.
Jamil Beroud is ambulant begeleider bij Ambulante Begeleiding Helioskoop (onderdeel van Heliomare) en als inhoudelijk coördinator betrokken bij het project. Jamil: ‘De leerlingen die wij volgen zijn al bij ons in begeleiding en wij zorgen op het moment dat ze dreigen vast te lopen, dat we van elkaars expertise gebruik maken. We hebben bijvoorbeeld een databank gemaakt met daarin de methodes die de verschillende organisaties toepassen. Daarnaast vinden vijf transnationale bijeenkomsten plaats waarin we de status bespreken en kennis verder uitwisselen. Op deze manier leren we van elkaars ervaringen en methodiek.'
Leren van verschillen
'Op Malta is het allemaal bijvoorbeeld een stuk kleinschaliger georganiseerd en is er veel minder geld beschikbaar. Daar zijn ze echt van goodwill afhankelijk. Hun activiteiten zijn daardoor beter geintegreerd en effectiever. Daar kunnen we veel van leren. In Duitsland is de samenwerking met bedrijven beter gestructureerd. Via de Kamer van Koophandel worden er extra mogelijkheden gecreeerd voor stages en banen.'
Het INTA-project wordt uitgevoerd met subsidie van het Leonardo da Vinci fonds (Het Onderwijsprogramma van de Europese Unie).
Bron: Liesa.nl