Ameland - Toen hun dochter toe was aan de hogere klassen van de basisschool, begon huisartsenechtpaar Maters zich te verdiepen in de aanschaf van een jacht. Niet voor dagtochtjes over het wad, die vanaf ‘hun’ Ameland voor de hand zouden liggen. Maar om te zorgen dat hun verstandelijk gehandicapte dochter op tijd zou komen voor school, aan de vaste wal.

De Maters zijn een van tien gezinnen op het Waddeneiland die dagelijks worstelen met de dilemma’s rond het vervoer van hun beperkte kind naar school. Want op het eiland is geen speciaal onderwijs.
Natuurlijk: er is een veerboot. Elke morgen om half negen verlaat een van de schepen van Wagenborg Passagiersdiensten de haven van Ameland voor een reis van zo’n drie kwartier naar Holwerd. Daar staat een taxibusje te wachten voor de rest van de tocht, naar scholen voor speciaal onderwijs in Dokkum, Leeuwarden of Damwoude.

,,Maar sommige lessen beginnen al om kwart voor negen”, zegt Eeke Maters-Kapenga. ,,Als je de boot van half negen neemt, ben je minimaal drie kwartier te laat.” Een boot eerder nemen, kan ook. Maar dan arriveren de kinderen anderhalf uur te vroeg.

De terugreis is ook lastig. In de winter is de boot van half zes de eerste die terugvaart. Maar tweeënhalf uur eerder is de school al uit. Maters: ,,Sommige kinderen vinden het niet fijn zo lang alleen te zitten. Dus regelmatig zijn ouders aan de overkant. Je zit maar te wachten in een lokaal of in een restaurant. Je werk, de andere kinderen, je sociale leven. Alles lijdt eronder. Soms is het echt ellendig.”

Voor het probleem daagt nu een oplossing. Rederij Wagenborg heeft drie watertaxi’s in de vaart gebracht. Snelle, kleinere boten, die varen wanneer de klant wil. Eén daarvan ligt op Ameland. Al een poosje vaart de taxi bij wijze van proef heen en terug met de kinderen. De vaartijden zijn geplooid rond de schooltijden. Kort na drieën staan de kinderen al weer op de kade op Ameland.

Die proef is nu geëvalueerd. Ouders vertellen over de rust die in hun gezin is weergekeerd, sinds de watertaxi vaart. Scholen en onderwijsinspectie zijn tevreden. Ook Wagenborg ziet het zitten en biedt aan voor kostprijs te blijven varen. Directeur Ger van Langen. ,,Het is belangrijk dat eilander kinderen het onderwijs krijgen waarop ze recht hebben.”

Maar politiek ligt de zaak gevoelig. Burgemeester Albert de Hoop en zijn wethouders willen wel doorgaan. ,,Wij hebben hier een rol in”, licht gemeentesecretaris Bjorn van der Brink toe. ,,Wij zijn verantwoordelijk voor onderwijs en leerlingenvervoer.” Maar, erkent hij: ,,De watertaxi gaat onze taakbeschrijving wel wat te buiten. Het is een relatief dure afwijking van het gewone veer.”


Lastig

Hoe ver moet je de ouders tegemoet komen? Voor 40.000 euro, vindt het college. De raad aarzelt daarover. Volgende week wordt opnieuw gesproken over het vervoer. Maters stond al eens voor de gemeenteraad, samen met de andere ouders, om te vertellen welk een uitkomst de watertaxi is.

Maar met de verdere politieke afweging bemoeien zij en de andere ouders zich liever niet. ,,Ik snap dat het lastig is. Veertigduizend euro is een smak geld. De raadsleden staan best sympathiek tegenover onze situatie. Maar er zijn veel andere doelgroepen die ook wel zo’n bedrag kunnen gebruiken. Ouderen bijvoorbeeld. We laten het in eerste instantie over aan de raad, maar we vechten natuurlijk wel voor dit project.”