Nieuw onderzoek wijst uit dat 56 procent van de leerlingen in het praktijkonderwijs en bijna de helft van de vmbo’ers negatief is over de veiligheid op school. Dit blijkt uit de LAKS-monitor, een grootschalig tevredenheidsonderzoek dat elke twee jaar wordt gedaan door het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). Dit jaar hebben 46.143 scholieren uit het hele land en van elk niveau hun stem laten horen. Dit meldt het LAKS.
NOG
'Ruim de helft van leerlingen praktijkonderwijs en vmbo voelt zich onveilig'
-Scholieren lijken steeds minder goed te weten waarom ze iets moeten leren. In 2016 gaf 61 procent nog aan te weten waarom ze iets moeten leren, in 2020 is dit gezakt naar 55 procent. In 2018 was dit 59 procent. Gelukkig weten we dat er op dit moment veel gebeurt wat betreft de manieren en vormen van lesgeven. LAKS heeft, samen met andere onderwijsorganisaties, meegewerkt aan de curriculumherziening. Deze resultaten onderstrepen nogmaals dat een onderwijsherziening voor leerlingen op korte termijn écht nodig is.
Twee derde van de scholieren geeft aan zich veilig te voelen op school. We zien echter grote verschillen tussen leerniveaus: op het praktijkonderwijs is 44 procent en op het vmbo is 51 procent positief over de veiligheid op school, tegenover 68 procent op havo en 82 procent op vwo. Het LAKS vindt deze grote verschillen echt zorgelijk. Iedere scholier zou zich veilig moeten voelen op school, ongeacht op welk schoolniveau je zit. Dit is zelfs wettelijk vastgelegd in de Wet Veiligheid op school. We hopen dat er de komende jaren weer extra aandacht komt om deze wet na te streven, zodat deze verschillen verdwijnen.
Scholieren laten wel weten dat ze in het algemeen heel tevreden te zijn over hun docenten. Ruim 70 procent oordeelt in zijn algemeen (zeer) positief over hun docenten. Vooral de kennis van hun vak (78 procent) wordt positief beoordeeld. Daarnaast voelen scholieren zich met respect behandeld door docenten (78 procent). Als LAKS zijn we erg blij met deze cijfers, zeker gezien de hoge werkdruk van docenten. Dit laat zien dat docenten erg worden gewaardeerd door hun leerlingen.
Naast dat de LAKS-monitor een goede manier is om de medezeggenschap op schoolniveau te verbeteren, is de monitor een belangrijk reflectiemiddel en dient als een rode draad voor LAKS haar speerpunten en doelstellingen. De gehele LAKS-monitor 2020 lezen? Klik dan hier.
Door: Nationale Onderwijsgids