Goed onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de leraren die op je school werken. Als je solliciterende leraren enkel en alleen aanneemt op basis van een brief en een gesprek, dan heb je totaal geen zicht op hun functioneren: op het contact dat zij in de praktijk van alledag hebben met leerlingen en collega’s bijvoorbeeld. Dan ben je niet alleen niet van deze tijd, maar dan neem je je leerlingen, je ouders, je collega’s, je sollicitant én jezelf niet serieus.
Dan neem je onverantwoorde risico’s met kostbare, jonge mensen.
En dat willen wij niet. Daarom hebben wij op mijn school een zorgvuldig sollicitatieprogramma voor aanstaande collega’s. In dat programma staan vier onderdelen centraal.
1. Kennismaken: wie ben jij en wat drijft jou?
2. Ontdekken hoe jouw sterke punten kunnen bijdragen aan onze organisatie.
3. Zien hoe jouw contact is met leerlingen in een lesgroep.
4. Toetsen hoe goed jij in staat bent om te reflecteren op je eigen handelen
Op deze manier doe je jezelf als school bovendien een enorm plezier: Elke week lopen er nieuwsgierige, leergierige mensen rond in de school. Het is een komen en gaan van sollicitanten, herintreders, kennissen van Twitter, die bekijken wat wij doen met ons onderwijs. Die ons bevragen op de motieven, op onze visie. Zo blijven wij een lerende school.
Een aantal weken geleden was ook aanstaand collega (leraar scheikunde Bart Timmermans) bij ons op bezoek in verband met oriëntatie op een eventuele baan. Hij schreef er het volgende over:
Op zoek naar een nieuwe uitdaging in zowel werk als wonen richtten mijn vrouw en ik onze pijlen op Arnhem. Met mijn huidige werk op een school voor speciaal onderwijs in Amsterdam, voelde ik me genoodzaakt om op zoek te gaan naar nieuw werk in de nieuwe woonplaats. Ergens in april trok ik de stoute schoenen aan en stuurde ik Henk ter Haar een persoonlijk berichtje via Twitter met de vraag of hij nog werk voor mij had in Arnhem. Henk reageerde snel en nadat ik een motivatie en mijn CV had gemaild volgde er nog een heel gesprek via Twitter. Het begin van een uitgebreid sollicitatieproces was daar.
In eerste instantie werd een gesprek en rondleiding gepland, om te onderzoeken of er een klik zou kunnen zijn tussen mij en de school. Henk liet me vervolgens weten dat het volgens de sollicitatieprocedure gewoon was dat ik na het gesprek nog een keer een dag zou meelopen en een gastles zou geven. Ik had ook nog een andere sollicitatie in Arnhem lopen en eigenlijk had ik niet echt verwachtingen van de sollicitatie op Guido de Brès. Het gesprek en de rondleiding waren echter erg in het voordeel van de Guido. Zonder moeite koos ik daarom voor dit kleine schooltje. Waarom? De omvang van de school – Guido is een groeiende school van 150 leerlingen – spreekt mij erg aan, maar ook de visie op onderwijs van de 21e eeuw en het opleiden van leerlingen voor banen van de toekomst.
Tijdens de meeloopdag en de gastles een week later werd ik bevestigd in mijn keuze. De openheid en toegankelijkheid van docenten en leerlingen waren prettig en ik voelde me direct welkom. De gastles, waarin ik met leerlingen uit de vmbo-brugklas ben gaan programmeren, werd geobserveerd door Henks collega Bert Mollema. Direct na de les kreeg ik een e-mail van Bert met daarin de observatie die hij had gedaan in de lesobservatieApp van het CPS. Aan de hand van de 5 rollen van de leraar volgde een open en leerzaam gesprek waarin wij samen de les evalueerden.
Na deze lesevaluatie waren zowel Guido als ik positief over een samenwerking.
Wij gaan de samenwerking met Bart vol vertrouwen tegemoet en zien uit naar een periode van samen optrekken, samen leren.
© Nationale Onderwijsgids