Hoogleraar Interne Geneeskunde Marlies Reinders van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) is een groot voorstander van onderzoekend leren. “Onderwijs, de behandelpraktijk en medisch-wetenschappelijk onderzoek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door studenten te betrekken bij onderzoek veranderen ze van toeschouwers in actieve deelnemers.” Op vrijdag 21 september 2018 sprak Reinders haar oratie uit. Dit meldt het LUMC.
NOG
‘Onderwijs en onderzoek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden’
-De internist-nefroloog is een bevlogen onderwijsvernieuwer die onder meer virtual en augmented reality inzet. Zo kunnen hedendaagse studenten met een 3D-bril op virtueel de operatiekamer binnenstappen om daar een niertransplantatie bij te wonen. “Door technische onderwijsinnovatie kan de leerstof beter blijven hangen, raken studenten meer gemotiveerd en worden ze meer gestimuleerd om samen te werken”, aldus Reinders.
“Tenminste, daar gaan we vanuit. Met de LUMC Wetenschapscommissie Onderwijs initiëren we niet alleen zulke innovaties, maar onderzoeken we ook of ze echt werken.” Diezelfde wetenschappelijke houding wil ze ook studenten bijbrengen. “Zij moeten leren welke innovaties er in een bepaald vakgebied zijn, maar ook dat je niet alle innovaties klakkeloos moet doorvoeren.”
Reinders richt zich niet alleen op Leidse studenten. Eerder ontwikkelde ze met collega’s een gratis online cursus – een Massive Open Online Course (MOOC) - over nier-, alvleesklier- en eilandjestransplantatie. Hiervoor werkte het LUMC nauw samen met het Center for Innovation van de Universiteit Leiden.
“Inmiddels hebben wereldwijd meer dan 10.000 mensen deze cursus gevolgd”, vertelt ze trots. “Sinds maart dit jaar telt de MOOC in Nederland ook officieel mee voor de bijscholing van artsen.” Reinders is blij dat de MOOC zo breed inzetbaar blijkt. “We gebruiken hem ook in ons eigen onderwijs aan bachelor- en masterstudenten. En studenten die onze internationale Leiden Oxford Transplantation Summer school bezoeken, volgen thuis al de MOOC zodat we tijdens de cursus meteen de diepte in kunnen gaan.”
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids