Er moet ook een OMT speciaal voor het onderwijs komen. Hiervoor pleiten twee wetenschappers die inmiddels steeds meer navolging krijgen. Het onderwijs-OMT wil onderzoeken en wetenschappelijk onderbouwen wat helpt om de ‘coronaschade’ in het onderwijs weg te werken. Dit meldt Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS).
NOG
Nieuw OMT voor onderwijs wil meedenken over effecten coronavirus
-De twee wetenschappers Thijs Bol van de Universiteit van Amsterdam en Inge de Wolf, bijzonder hoogleraar onderwijssystemen aan de Universiteit Maastricht vertellen over hun idee in de Volkskrant. Beiden hebben affiniteit met het onderwijs; Bol door zijn onderzoek naar kansenongelijkheid en De Wolf vanuit Education-Lab NL dat onderwijs middels wetenschappelijke inzichten wil verbeteren.
Het doel van het nieuwe OMT is om als groep van wetenschappers gevraagd en ongevraagd advies te geven over de effecten van het coronavirus op het gehele onderwijs. “Onderwijsinstellingen, gemeentes en ook het ministerie van Onderwijs kunnen daar hun voordeel mee doen”, aldus Bol. Want nu ziet Bol dat vergaarde kennis over het coronavirus de scholen niet voldoende bereikt.
Bovendien hebben wetenschappers wereldwijd contacten waardoor uit onderzoeksresultaten uit andere landen meteen lering kan worden getrokken. In het Verenigd Koninkrijk is bijvoorbeeld onlangs een landelijk programma gestart om alle leerlingen met corona-achterstanden bij te spijkeren. De Wolf: “Als de eerste resultaten bekend zijn, kunnen wij daarvan leren.”
De wetenschappers willen ook meedenken met scholen over het besteden van de 8,5 miljard aan overheidssteun. De Wolf: “We zijn bang dat er voor veel geld een paar nutteloze pleisters worden gekocht die het onderwijs niet verbeteren en leraren extra werkdruk opleveren.” Zomerscholen en bijles na schooltijd kunnen niet rekenen op veel enthousiasme van de wetenschappers. Brede brugklassen en tutoring tijdens schooltijd daarentegen wel.
Naast Bol en De Wolf hebben zich inmiddels aangesloten: Anna Bosman, hoogleraar orthopedagogiek (Radboud Universiteit); Eddie Denessen, bijzonder hoogleraar sociaal-culturele achtergronden en differentiatie in het onderwijs (Universiteit Leiden); Melanie Ehren, hoogleraar onderwijswetenschappen (Vrije Universiteit); Louise Elffers, lector kansrijke schoolloopbanen (Hogeschool van Amsterdam) en Paul Leseman, hoogleraar ontwikkeling en onderwijs van jeugd (Universiteit Utrecht).
Het OMT voor het onderwijs wil een keer in de twee weken samenkomen en zo snel mogelijk hun eerste advies naar buiten brengen
Door: Nationale Onderwijsgids