Wat was de invloed van thuisonderwijs op taalontwikkeling tijdens de eerste coronalockdown, hoe maak je tieners geïnteresseerd voor het milieu, kunnen muzikanten beter multitasken en kun je rijk worden door beleggen met artificiële intelligentie? Ook in 2021 dongen enthousiaste vwo-leerlingen met prachtige scripties mee naar de KNAW Onderwijsprijs. Vanmiddag was de feestelijke uitreiking voor de beste profielwerkstukken. De 12 winnaars krijgen een toelage voor hun eerste collegejaar. Dit meldt de KNAW.
NOG
KNAW Onderwijsprijzen weer uitgereikt aan 12 beste profielwerkstukken
-Jiska de Nie (College Hageveld, Heemstede) onderzocht de invloed van het thuisonderwijs tijdens de eerste corona-lockdown op de taalontwikkeling van Haarlemse kinderen in groep 3. Zo ontdekte ze dat in de sociaaleconomisch zwakkere Haarlemse wijken 55 procent van de leerlingen een taalachterstand heeft opgelopen. In de meer draagkrachtige wijken gold dat voor 36 procent. Tegelijkertijd wisten sommige kinderen juist een voorsprong te ontwikkelen door het thuisonderwijs: 20 procent in de armere en 26 procent in de rijkere wijken.
Gwendolyn Berkelder en Sophie Handgraaf (Comenius College, Hilversum) zochten een oplossing voor de ‘teenage dip’. Dit is het dieptepunt in interesse voor het milieu onder 13- tot 18-jarigen, de groep die juist de meeste last zal ondervinden van milieuschade. Op grond van uitgebreid empirisch onderzoek concluderen Gwendolyn en Sophie dat een gedifferentieerde aanpak de grootste kans van slagen heeft. Zo kun je in de ‘disengaged’ maar beter niet te veel energie stoppen. De ‘paralyzed’ moeten ervan overtuigd worden dat ze wel degelijk impact hebben. De ‘charitables’ (die zich voor elke goede zaak wel in willen zetten) kun je proberen meer te interesseren voor het milieu. De ‘concerned activists’ ten slotte moeten nog beter worden toegerust met kennis, zodat ze anderen kunnen beïnvloeden.
Joëlle Steltenpool (Mencia de Mendoza, Breda) onderzocht of getrainde musici ook buiten de muziek beter kunnen multitasken dan niet-musici. Om dit te testen ontwikkelde ze haar eigen computerspel, waarin proefpersonen tegelijkertijd op zowel visuele als auditieve prikkels moesten reageren. Uit de resultaten blijkt dat musici de testjes inderdaad beter uitvoerden dan niet-musici. Er werden geen significante verbanden gevonden tussen de prestaties bij de computertaak en de leeftijd waarop iemand begon met muziek spelen, de hoeveelheid tijd die iemand per week musiceerde en het soort instrument dat iemand bespeelde.
Stach Redeker, Noah Verkaik en Sander Vermeulen (Erasmus College, Zoetermeer) verdiepten zich in de beurshandel, doken in de wereld van de automatisering en sloegen aan het programmeren. Uiteindelijk lukte het om een programma te schrijven dat zelfstandig aandelen met rendement kan verhandelen. Al kon het nog niet op tegen menselijke handelaars, de leerlingen verwachten dat in de toekomst beurshandelaren concurrentie zullen ondervinden van artificiële intelligentie.
Benieuwd naar de winnaars van de tweede en derde prijzen? Klik dan hier.
Door: Nationale Onderwijsgids