Normal_afbeelding1

Kim (32), geboren en getogen in Alkmaar, is op het laatste moment vóór haar 31ste met de selectie voor luchtverkeersleider begonnen. Ze was werkzaam als Course Manager binnen Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en ging de uitdaging aan door zichzelf in te schrijven voor de selectie. Check hieronder het hele verhaal en lees haar tips en tricks voor de selectie.

Waarom heb je besloten om je vorige functie bij LVNL te verruilen voor de functie van luchtverkeersleider?

Na het gymnasium te hebben afgerond ben ik gestart met de Academische Pabo in Utrecht. Dit is een combinatie van de PABO en een bachelor onderwijskunde. Vervolgens heb ik de master onderwijskunde in Amsterdam gedaan en via een stage tijdens de opleiding ben ik bij LVNL terecht gekomen. Als Course Manager heb ik de afgelopen 8 jaar met name trainees begeleid en zat daardoor dicht op het vuur. Ik werd steeds enthousiaster om het werk van luchtverkeersleider zelf te gaan doen. Net op het laatste moment, op mijn dertigste, heb ik mij aangemeld voor de selectie. Ik denk dat het ook een voordeel kan zijn dat je wat ouder bent wanneer je aan de selectie begint, omdat ik mijzelf iets beter ken en weet hoe ik in het leven sta. Ik weet wat mijn kwaliteiten en valkuilen zijn.

Wat vond je het lastigste tijdens de selectie?

De laatste ronde, de ACT, vond ik het lastigste. Tijdens mijn werk als Course Manager had ik al wat ervaring opgedaan in de simulator. De ACT is bedoeld voor mensen zonder ervaring. Ik merkte dat ik juist dingen af moest leren en tegelijkertijd wil je natuurlijk ook een goede progressie laten zien. Ik had wel het voordeel mij heel vertrouwd te voelen binnen de organisatie, maar werd ook gewoon gezien als kandidaat. Ik kan mij goed voorstellen dat wanneer je van buitenaf komt het nog veel spannender is.

Wat vind je het leukste aan de opleiding luchtverkeersleider?

Praktisch bezig zijn. Ik heb altijd studies gevolgd en was veel theoretisch bezig. Nu ben ik met iets praktisch bezig dat ook nog eens complex is, heel uitdagend dus! Ik heb nog geen dag spijt gehad van mijn keuze om de selectie te gaan doen en te starten met de opleiding.

Wat zou je zeggen tegen mensen die twijfelen om hun carrièrepad stop te zetten om luchtverkeersleider te worden?

Gewoon doen! Wie niet waagt wie niet wint. Je hoeft je baan niet meteen stop zetten. De selectierondes zijn prima te combineren naast je huidige baan. Je hoeft je baan pas op te zeggen wanneer je ook mag starten met de opleiding tot luchtverkeersleider. Wanneer je met de opleiding start ontvang je ook direct salaris. Je komt dus niet zonder inkomsten te zitten. Ik zou zeggen: bekijk de luchtverkeersleider vacature op de website van LVNL en solliciteer direct.

Heb je nog tips en tricks of zou je nog iets anders willen delen met kandidaten?

Meld je gewoon aan en probeer de selectie. Probeer er ook op die manier in te stappen. Ik ging elke ronde in met enthousiasme en zeker bij de eerste capaciteitentesten. Mocht je het niet halen dan betekent het alleen dat het beroep van luchtverkeersleider niet zo bij je past. Het zegt niks over je intelligentie. Als je er op terugkijkt weet je in ieder geval of het iets voor je zou zijn geweest en wie weet gooi jij straks net als ik het roer om en ga je een mooie toekomst tegemoet bij LVNL!