Meerdere geneeskundestudies in Nederland denken erover om ‘cum laude’ te schrappen. ‘Cum laude’ is de titel die je krijgt wanneer je met een acht of hoger afstudeert. De universiteiten volgen daarmee de VU, die schrapte ‘cum laude’ een jaar geleden al. Dat meldt AT5.
De Vrije Universiteit (VU) heeft sinds een jaar een studie zonder cijfers. De driejarige master geneeskunde bestaat uit stages, co-schappen genoemd, en daarin was de becijfering al vaak subjectief. Daarom zijn ze ook met cijfers geven gestopt.
Mentale welzijn van de studenten
Ook de prestatiedruk en de verslechtering van het mentale welzijn van de studenten was een reden om ‘cum laude’ af te schaffen. Shamim Amiri is derdejaars geneeskundestudent aan de UvA. Daar kunnen ze nog wel ‘cum laude’ afstuderen, maar voor haar geldt dat niet als een probleem. Ze is ook nog bestuurslid bij ‘De Geneeskundestudent’, een belangenvereniging voor geneeskundestudenten in Nederland.
Prestatiedruk
Shamim hoort van veel studenten dat de prestatiedruk begint bij de bachelor. Uit onderzoek van De Geneeskundestudent blijkt dat 1 op de 4 bachelor studenten en 1 op de 3 masterstudenten een zeer hoog risico heeft op een burn-out. “Zo’n ‘cum laude’ is dubbel, want het kan sommige studenten ook motiveren om hun best te doen.”
Vice-decaan van de VU Christa Boer geeft aan dat bij de bacheloropleiding nog wel een cum laude-aspect bestaat. “Daar is de toetsvorm nog passend, maar ook in de eerste drie jaar is er al veel druk om te excelleren. Dus daar moet ook iets gebeuren.” Al realiseert ze zich ook dat enige vorm van druk wel nodig is, want een arts moet zelf ook wel tegen druk kunnen.
Maatschappelijk debat
Boer is trots op andere universiteiten die nu dezelfde discussie voeren als de VU een jaar geleden. Het wordt nu een maatschappelijk debat over waar studeren precies over gaat. Maar of andere opleidingen de VU zouden moeten volgen? “Het heeft ook iets dat verschillende geneeskundestudies verschillend beoordelen, zo kunnen toekomstige studenten daartussen kiezen.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk