De Nijmeegse universiteit werkt aan een actieplan om de werkomstandigheden voor de schoonmakers van het Huygensgebouw te verbeteren. Het is samengesteld in samenwerking met de ombudsfunctionaris en zal in de komende weken worden afgerond, aldus het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit (VOX).
Een hoge werkdruk, vieze toiletten en ontevreden schoonmakers in het Huygensgebouw. Aan al deze ontevredenheid moet binnenkort een einde komen, dankzij het gloednieuwe actieplan. Dit plan zal een reeks maatregelen bevatten die ervoor moeten zorgen dat de werkomstandigheden zullen verbeteren. Dit zal het moreel in het gebouw weer wat omhoog brengen. Het plan is tot stand gekomen omdat zo’n 500 medewerkers van de universiteit in januari een brief hadden ondertekend. Deze brief was gericht naar Raboud Service-baas Gerben Smit. De medewerkers maakten zich namelijk zorgen over hun schoonmakers.
Schoonmakers worden serieus genomen
De universiteit heeft inmiddels via een officieel bericht laten weten dat er serieus wordt geluisterd naar alle klachten. Het probleem is opgepakt door de ombudsfunctionaris, deze is in gesprek gegaan met dertien schoonmakers, vier leidinggevenden en de leden van het medezeggenschap van de universiteit. Op basis van deze gesprekken is er dus een actieplan samengesteld met tien oplossingsrichtingen. Op basis hiervan zal er op korte termijn actie worden ondernomen. Later zullen alle plannen worden geconcretiseerd, volgens een woordvoerder van de universiteit.
Bij deze oplossingen kunnen de schoonmakers denken aan betere communicatie vanuit de universiteit, maar ook meer aansturing en een-op-een gesprekken. Ook wordt er meer voor de schoonmakers georganiseerd, zoals teambuilding sessies. Dit zal ervoor zorgen dat de communicatieve vaardigheden van de schoonmakers zullen verbeteren. De woordvoerder kan niet veel concreter ingaan op de veranderingen, zegt ze.
Complexe situatie
De verantwoordelijkheid voor de schoonmaak van het gebouw in kwestie is sinds 2021 in handen van Asito. De schoonmakers van de universiteit staan nog bij verschillende organisaties ingeschreven. De meeste nieuwe medewerkers staan onder contract bij Asito. Dit zorgt voor lastige en onduidelijke situaties. De schoonmakers moeten nu meer werk doen in minder tijd. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van het schoonmaakwerk. Toiletten worden minder vaak schoongemaakt en er wordt op sommige plekken een aantal weken helemaal niet schoongemaakt.
Door: Nationale Onderwijsgids/Parris Fokkema