Normal_gold-silver-and-bronze-medals-set-on-blue-shirt-b-2023-11-27-05-26-23-utc

Opnieuw blijkt dat de houding van universiteiten ten opzichte van internationale rankings varieert, zoals uit hun jaarverslagen van 2023 blijkt. Enkele universiteiten zijn trots op hun positie in de ranglijsten en zien dit als bevestiging van hun status als topuniversiteit, terwijl andere zich terughoudend opstellen of ervoor kiezen om niet meer mee te doen aan bepaalde rankings, zoals de Times Higher Education Ranking. Dit meldt ScienceGuide.

De Universiteit Utrecht heeft besloten zich terug te trekken uit de Times Higher Education Ranking, een stap die ze motiveren met de nadruk die rankings leggen op competitie in plaats van samenwerking. De universiteit zet liever in op samenwerking en open science, wat beter past bij hun visie op onderwijs en onderzoek.

Aan de andere kant benadrukt de TU Delft hun goede prestaties binnen dezelfde ranking, waarin ze opmerkelijk zijn gestegen. Dit onderstreept hun ambitie om als toonaangevende technische universiteit herkend te worden, zowel nationaal als internationaal.

De rol van rankings in het onderwijslandschap

Hoewel rankings voor sommige universiteiten belangrijk blijven voor het aantrekken van internationale studenten en het verhogen van hun zichtbaarheid, erkennen andere de beperkingen en methodologische tekortkomingen van deze systemen. Dit wordt vooral gevoeld bij universiteiten die zich meer richten op de maatschappelijke impact en minder op traditionele academische prestaties.

De Wageningen Universiteit, bekend om haar focus op landbouw en milieuwetenschappen, blijft hoog scoren in subject-specifieke rankings, wat hun specialisatie en invloed in deze sectoren onderstreept.

Toekomstige benaderingen en innovaties

Ondanks de verschillen in houding, werken veel Nederlandse universiteiten samen om een nieuwe benadering van rankings te ontwikkelen. Dit omvat het verkennen van alternatieve methoden die een bredere reeks van kwaliteiten en impact meten, verder kijkend dan alleen academische prestaties.

Deze discussie is ook verbonden met de bredere thema's van erkennen en waarderen, waarbij universiteiten zoals de VU Amsterdam zoeken naar manieren om een breder scala aan prestaties en bijdragen van hun personeel te erkennen, zelfs als dit hen op korte termijn in de rankings kan benadelen.

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer