Normal_5695

Uit een onderzoek van de universiteit van Oklahoma in de Verenigde Staten blijkt dat de iPad de leerervaring bevordert, zo meldt Ereaders.nl.

Eind 2010 mochten vijf klassen van de Oklahoma State University met een iPad aan de slag. In het kader van het ‘iPad Pilot Programma' kon zo worden nagegaan welke impact Apple's tablet heeft op studenten en faculteiten.

Volgens de resultaten van het iPad Pilot Programma maakten de studenten beduidend minder kosten toen ze met de iPad werkten, omdat elektronische schoolboeken goedkoper zijn dan hun papieren varianten. Als alle schoolboeken digitaal beschikbaar gemaakt zouden worden, sparen de studenten binnen twee semesters tijd zelfs genoeg geld uit om de aankoop van een iPad terug te verdienen.

Verder hebben de studenten in grote mate gebruik gemaakt van Apple's App Store; ze vonden er "duizenden educatieve software-oplossingen" in terug. De iPad werd tenslotte ook als "substituut voor pen en papier" gebruikt.

De meerderheid van de universiteitsstudenten van Oklahoma (75 procent) vindt dat de iPad de leerervaring bevordert. Voorts wezen de resultaten van het iPad Pilot Programme uit dat 92,8 procent van de Mac-gebruikers en 70,4 procent van de PC-gebruikers de iPad een behulpzaam apparaat vinden. Slechts 3 procent van de studenten vindt het gebruik van een iPad in de lessen overbodig.

Ook andere Amerikaanse onderwijsinstellingen hebben aangegeven hun studenten binnenkort met iPads te zullen laten werken.