De ONS mavo in Bilthoven is trots op haar docent Niels van de Voort die deze week de OnderwijsTopTalentPrijs 2014 won. Hij is dit jaar de meest talentvolle jonge docent in het voortgezet onderwijs.
Bij Hogeschool Utrecht volgt Van de Voort de masteropleiding tot docent biologie. In de categorie ‘voortgezet onderwijs’ won hij de prijs vanwege de zeer hoge kwaliteit van zijn afstudeeropdracht. De jonge docent maakte een zelfontworpen spel (Nefron) om biologische begrippen toegankelijker te maken voor vwo-leerlingen. Volgens de jury overtuigt het spel, omdat het leerlingen op een heel andere manier door de lesstof loodst.
Spelenderwijs
In de natuur wordt veel spelenderwijs overgebracht. “Bij herten wordt spelenderwijs de rangorde bijgebracht, jonge roofdieren spelen met verzwakte prooien om jachttechnieken te leren. Spelenderwijs leren is dus iets heel biologisch. Nu gebeurt dat vooral op basisscholen, maar in vwo bovenbouw komt het nauwelijks voor.” Van de Voort ziet dat als een gemiste kans. “Ik wilde daarom een leeractiviteit ontwikkelen die leerlingen betrekt, die concentratie maar ook plezier en enthousiasme in het leerproces van de leerlingen bewerkstelligt.” Dat is het Nefron-spel geworden.
Nefron
De Nefron is het werkende onderdeel van de nier. Leerlingen kunnen zichzelf een beeld vormen van de werking door die bijna letterlijk te doorlopen. De leerlingen die het spel speelden, reageerden positief. “Een keertje was de bel al meerdere keren gegaan maar riepen de leerlingen in koor: nog heel even meneer, we willen het spel graag afmaken!”
Van de Voort ontving zijn prijs (bronzen trofee en duizend euro) uit handen van onderwijsminister Bussemaker. De OnderwijsTopTalentPrijs is een initiatief van het Instituut voor Nationale Onderwijs.
© Nationale Onderwijsgids
dus hij is een goeie leraar heb ik begrepen zelf niks van gemerkt
ff lezen