
Op vrijdagmiddag 28 maart was het zover: 48 leerlingen van Het Hogeland College Warffum, de Campus VO Eemsdelta Appingedam, deelschool Rudolph Pabus Cleveringa, en het Dr. Aletta Jacobs College Hoogezand toonden hun zelfontworpen producten voor het eerst aan een winkelend publiek! De leerlingen doen mee aan het programma Junior Company van Jong Ondernemen. De setting was de Groningse Westerhaven, het weer was zonnig en er werd heel wat verkocht! Daarnaast werden er prijzen uitgereikt door een professionele jury voor presentatie- en sales-skills. Dit evenement werd mogelijk gemaakt door Kansrijke Groningers.
“Het is zo belangrijk dat de leerlingen ondernemende vaardigheden aanleren,” vertelde Annelot Wagenaar, programmamanager bij Kansrijke Groningers. “Niet alle leerlingen zullen in de toekomst ondernemer worden, maar er zijn zoveel beroepen waarbij een ondernemende houding noodzakelijk is.” Luuk-Jan Bergsma, docent op het gebied van ondernemen, zit in de jury. “Hoe jonger je begint, hoe beter je wordt in ondernemen,” aldus Luuk-Jan. De deelnemende Junior Companies begonnen hun ondernemersjaar met het Startup Festival in Haren, gevolgd door een Dragons’ Den op school.
Voorbijgangers aanspreken
Ook hebben ze leren pitchen. Bij aankomst op de Westerhaven waren niet alleen fraai uitgedoste kraampjes te zien, maar ook leerlingen die de moed hadden gevat om voorbijgangers aan te spreken. “In het begin is het moeilijk, zeker omdat de ene persoon aardiger reageert dan de ander, maar het went. Het is leuk om zoveel enthousiasme op te brengen voor een product en dat over te brengen!” aldus leerling Maram. Docent Freek de Jong: “Vandaag is de vuurdoop! De leerlingen presenteren hun product aan een echt publiek.” Naast omzet werd er gedacht aan maatschappelijke en sociale doelen en duurzaamheid.
Jury
Een professionele jury, bestaande uit Luuk-Jan Bergsma (docent Bedrijfskunde aan de Hanzehogeschool) en Marjon van Wijk (Manager accountancy AAFF Groningen), verdeelde de prijzen. Het prijzengeld is beschikbaar gesteld door Kansrijke Groningers. De 1e prijs (75 euro) voor de Mooiste Marktkraam ging naar Breathe in the Magic, een bedrijf dat geurstokjes produceert. De 2e prijs (50 euro) ging naar MyLuckyCharm, een bedrijf dat gepersonaliseerde bedels en sieraden verkoopt. De 3e prijs (25 euro) ging naar Magnekey. Deze leerlingen verkopen gemagnetiseerde sleutelophangers. De 1e prijs (75 euro) voor de beste Sales Skills ging naar CapuClicks, een haarband die met een kliksysteem aan de capuchon van een jas kan worden bevestigd zodat ‘ie niet meer afwaait. De 2e prijs (50 euro) ging naar Kwartel & Co, een bedrijf dat kwarteleitjes verkoopt. De 3e prijs (25 euro) ging naar TidyCord, een opbergsysteem voor slingerende kabels. Desgevraagd hadden de leerlingen naar eigen zeggen veel van dit evenement geleerd, onder meer op het gebied van samenwerken en mensen aanspreken. De leerlingen wisten hun producten goed aan de man te brengen en straalden veel enthousiasme uit, zo viel ook de jury op. Jurylid Luuk-Jan Bergsma: “Ik heb veel ervaring met sales, maar met zoveel enthousiasme als vandaag ben ik nog nooit benaderd!”
Door: Nationale Onderwijsgids