Scholen voor bijzonder onderwijs mogen homoseksualiteit afkeuren en dat in hun personeelsbeleid en lessen tot uitdrukking brengen. Dat antwoordt waarnemend minister André Rouvoet van OCW op Kamervragen van de VVD.
De Tweede Kamerleden Paul de Krom, Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink en Anouchka van Miltenburg hadden Kamervragen gesteld naar aanleiding van omstreden uitspraken over homoseksualiteit van bestuursvoorzitter Kumret Camdere van de islamitische basisschool As-Siddieq in Amsterdam. Camdere vertelde dat homoseksuele leraren niet op zijn school worden aangenomen. Ook vertelt deze school aan de leerlingen dat homoseksualiteit niet verenigbaar zou zijn met de islam.
Enkele-feitconstructie
Rouvoet antwoordt dat leraren volgens de huidige wetgeving niet mogen worden geweigerd op basis van het enkele feit dat zij homoseksueel zijn. De As-Siedieqschool zou dus niet volgens de wet handelen, concludeert Rouvoet, als de weigering op dit enkele feit zou zijn gebaseerd. Wel mag het bijzonder onderwijs volgens de huidige wet homoseksuelen weigeren als zij hun geaardheid praktiseren.
In de politiek is discussie over de zogenoemde enkele-feitconstructie. Prominent PvdA'er en oud-minister van OCW Ronald Plasterk vindt dat deze constructie moet worden geschrapt, omdat scholen voor bijzonder onderwijs nu nog homoseksuele leerkrachten kunnen weigeren of ontslaan zodra zij uiting geven aan hun geaardheid. Eind vorige maand bleek er in de Kamer een meerderheid te zijn om homodiscriminatie in het onderwijs te verbieden.
Leren dat homo's fout zijn, is toegestaan...
De waarnemend minister antwoordt ook dat de As-Sieddieqschool niet tegen de wet handelt als leerlingen wordt geleerd dat homoseksualiteit zou indruisen tegen de uitgangspunten van het islamitisch geloof. ‘Een school op religieuze of levensbeschouwelijk grondslag mag op deze grondslag gebaseerde opvattingen hebben over homoseksualiteit en deze opvattingen in het onderwijs tot uitdrukking brengen', aldus Rouvoet.
De As-Sieddieqschool kwam geregeld in het nieuws vanwege financiële sancties door het ministerie van OCW. Deze sancties hadden te maken met de onvoldoende aandacht die de school gaf aan burgerschap en integratie. De sancties zijn onlangs opgeheven, omdat volgens de Inspectie van het Onderwijs de school burgerschap en sociale integratie voldoende bevordert. Ook zou deze islamitische basisschool in Amsterdam weer voldoende invulling geven aan de basiswaarden van de democratische rechtsstaat, zoals gelijkwaardigheid, begrip en verdraagzaamheid.
Kernwaarden
In het openbaar onderwijs wordt er geen onderscheid gemaakt tussen homo-, bi- en heteroseksuelen. Iedere leerling en elk personeelslid is gelijkwaardig. Dit is vastgelegd in de kernwaarden van het openbaar onderwijs zoals VOS/ABB die in samenspraak met de leden heeft opgesteld. De kernwaarden verwoorden democratisch onderwijs op basis van onderling respect.
Bron: VOS/ABB