Klassen moeten kleiner, leraren beter opgeleid worden, geen les meer door onbevoegden en het geld moet weer rechtstreeks naar de klas. Een nieuw kabinet moet de ambitie om naar de top 5 van kenniseconomieën te komen waarmaken, door alle pijlen op de klas te richten. Dat schrijft de Algemene Onderwijsbond (AOb) in een brief aan informateurs Wallage en Rosenthal.
De bond wil efficiënter met het bestaande geld omgaan en gericht investeren in meer en betere leraren. "Het Nederlands onderwijs kan van goed onderwijs naar toponderwijs in deze kabinetsperiode. Dat vraagt om een sterk kabinet dat komend schooljaar al begint met investeren in de klas en het maximale haalt uit elke leerling," zegt vice-voorzitter Ton Rolvink. De bond verschuift vele miljarden binnen de begroting en wil gericht anderhalf miljard investeren.
Het onderwijsbudget kan veel efficiënter worden uitgegeven: per sector wil de AOb een minimumpercentage aanmerken dat rechtstreeks in de klas uitgegeven wordt. De reserves die scholen opgebouwd hebben dienen weer aan onderwijs uitgegeven te worden en voor de huisvestingsgelden geldt hetzelfde. Zo wordt het bestaande budget uitgegeven aan waar het voor bedoeld is: toponderwijs voor elke leerling. De AOb wil een investeringsprogramma in vroeg- en voorschoolse educatie (vve) om achterstanden vroeg op te sporen en op te lossen.
Meer én betere leraren
De bond wil een Actieplan Onderwijs 2.0. Met veel aandacht voor de lerarenopleiding, bijscholing en het belonen van goede onderwijsprestaties krijgen leerlingen meer tijd van hele goede leraren. In het plan zitten gerichte extra investeringen in probleemregio's en -sectoren. Jonge leraren krijgen een budget om zich te ontwikkelen en de sociale partners maken afspraken over faciliteiten om verantwoord langer door te werken. Elke basisschool krijgt een conciërge of administratief medewerker.
Een cultuur van toponderwijs
Het onderwijs snakt naar een aanval op de onbevoegdheid. Die wordt ingezet door zij-instromers binnen 2 jaar hun bevoegdheid te laten halen en een scholingsbeurs voor ondersteunend personeel. In een publiekrechtelijk lerarenregister worden bevoegdheden geregistreerd. Maar de lat ligt ook hoger: met specifieke budgetten uit een Actieplan Onderwijs 2.0 kunnen leraren promoveren om het onderwijs te verbeteren. Teams van onderwijsprofessionals dragen de verantwoordelijkheid voor de inhoud. Rolvink: "We willen snel een sterk kabinet dat waar vraagt voor zijn geld. De politiek moet net als wij vragen om Toponderwijs. NU!"
Download de hele brief hier.